|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Siyasi Coğrafya |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 310 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ABDULLAH BALCIOĞULLARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Siyasi coğrafya ile ilgili temel kavramları açıklar. Fiziki coğrafya özelliklerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini coğrafi ilkelere göre değerlendirir. Beşeri coğrafya özelliklerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini coğrafi ilkelere göre değerlendirir Ekonomik coğrafya özelliklerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini coğrafi ilkelere göre değerlendirir. Jeopolitik teorilerin benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırır. Uluslararası siyasi, ekonomik ve askeri organizasyonların kuruluş nedenlerini açıklar. Türkiye’nin NATO, AB, BM, AK, İKÖ gibi uluslararası kuruluşlar ile ilişkilerini açıklar. Türkiye’yi ilgilendiren sınır aşan sular, boğazlar, kıta sahanlığı ve Ege sorunlarını gibi sorunları değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
jeopolitik ve siyasi coğrafya ile ilgili temel olgu, kavram, terim ve olayları kavrar ve siyasi coğrafya öğretimine yönelik temel bilgi ve beceriler kazanır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tanımlar, siyasi coğrafya ile ilgili başlıca görüşler; siyasi coğrafyada fiziksel etkenler (konum, alan, sınırlar, yer şekilleri, iklim, sular, topraklar, doğal kaynaklar), siyasi coğrafyada beşeri etkenler (nüfus, kültür, askeri ve/veya siyasi, ekonomik topluluklar), Türkiye’nin katıldığı siyasi oluşumlar (NATO, AB), Orta Doğu ülkeleri, Balkan ülkeleri, Kafkas ülkeleri ile ilişkiler, Türk Cumhuriyetleri, sınır aşan sular, boğazlar, kıta sahanlığı ve Ege sorunu, OECD ülkeleri, Dünyada siyasi ve ekonomik örgütler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sosyal Bilgiler Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Siyasi coğrafyanın ortaya çıkışı, gelişimi, konusu, inceleme alanı ve önemi. |
Amin Maalouf´un Arapların Gözüyle Haçlı Seferleri; isimli kitabın edinilerek okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
2 |
Siyasi coğrafyada yaklaşımlar ve coğrafyanın siyasi gelişim üzerindeki etkileri. |
Kitaptaki ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
3 |
Siyasi coğrafyanın tarihi gelişimi ve başlıca jeopolitik teoriler. |
Kitaptaki ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
4 |
Siyasi coğrafyada statik faktörler analizi. |
Kitaptaki ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
5 |
Siyasi coğrafyada alan kavramı |
Friedrech Ratzel ve R.Kjellen´in hayatı ve eserleri hakkında bilgi |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
6 |
Siyasi coğrafyada alan kavramı |
Hitler Almanyası Döneminin araştırılması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
7 |
Siyasi coğrafyada devlet sınırı, sınır tipleri ve sınır anlaşmazlıkları. |
İsrail´in kuruluşu ve yakın tarihinin araştırılması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
8 |
Ara sınav |
Dönem boyunca ele alınan konuların çalışılması |
Açık uçlu sorular |
|
9 |
Siyasi coğrafyada biçim kavramı ve etkileri |
Kitaptaki ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
10 |
Siyasi coğrafyada konum kavramı ve önemi |
Kitaptaki ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
11 |
Siyasi coğrafyada konum kavramı ve önemi |
Kitaptaki ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
12 |
XXI. yüzyılda devletler ve milletler arası güç mücadelesi: nedenleri ve etkileri. |
Kitaptaki ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
13 |
Dünyamızın başlıca askeri, ekonomik ve siyasi örgütleri: kuruluşu, amaçları ve önemi. |
Kitaptaki ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
14 |
Dünyamızın başlıca askeri, ekonomik ve siyasi örgütleri: kuruluşu, amaçları ve önemi. |
Kitaptaki ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
15 |
Başlıca hakimiiyet teorileri |
Kitaptaki ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavları |
Dönem boyunca ele alınan konuların çalışılması |
Açık uçlu sorular |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Karabulut, B., Strateji Jeostrateji Jeopolitik, Platin Yay.Ankara, 2005
GÖNEY,S.,Siyasi Coğrafya,İÜ. Ed.Fak.,103,İstanbul,1997.
ÖZEY,R.,21.Asrın Ufkunda Türkiye (Sorunlar-Çözümler):Marifet Yayınları,ISBN:975-359-097-4, İstanbul,1996.
MANİSALI.E.,Türkiye ve Küreselleşme (2.Basım):Derin Yay.ISBN:975-353-261-X,İstanbul,2002.
HACISALİHOĞLU,İ.Y.,Yeni Dünya Düzeni Arayışı ve Türkiye-Jeopolitik Analiz-:Çantay Kitabevi,İstanbul,2001.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
30 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
70 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
0 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
0 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
0 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
3 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
5 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
0 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
0 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
0 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
0 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
0 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
0 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
4 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
4 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 76 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|