Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ülkeler Coğrafyası

Dersin Kodu : SB 309

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ABDULLAH BALCIOĞULLARI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kıta ve okyanus kavramlarını, kıtaların ve okyanusların Dünya üzerindeki dağılımını açıklar.
Asya Kıtası´nın ve bu kıtadan seçilen ülkenin genel coğrafi özelliklerini açıklar.
Avrupa Kıtası´nın ve bu kıtadan seçilen ülkenin genel coğrafi özelliklerini açıklar.
Afrika Kıtası´nın ve bu kıtadan seçilen ülkenin genel coğrafi özelliklerini açıklar.
Amerika Kıtası´nın ve bu kıtadan seçilen ülkenin genel coğrafi özelliklerini açıklar.
Okyanusya Kıtası´nın ve bu kıtadan seçilen ülkenin genel coğrafi özelliklerini açıklar.
Kıtalar ve ülkelerin doğal, beşeri ve ekonomik coğrafya özelliklerini karşılaştırır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Coğrafi ilkeler çerçevesinde yeryüzündeki kıtaları, kıtalardan seçilen ülkeleri; Balkanlar, Kafkasya, Ortadoğu’dan seçilen ülkeler ve Orta Asya ülkelerinin genel coğrafi özelliklerini kavrar.

Dersin İçeriği : Kıtalar (Asya, Avrupa, Afrika, Okyanusya, Kuzey ve Güney Amerika ve Antarktika). Ülkeler (Balkan ülkeleri, Kafkasya ülkeleri, Ortadoğu ülkeleri, Orta Asya ülkeleri ve diğerleri).

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sosyal Bilgiler Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ülkeler coğrafyasının tanımı, konusu, bölümleri ve prensipleri, ülkeler coğrafyası eğitiminin amaçları Kitaptaki ilgili bölümün okunması Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
2 Dünyamıza, okyanuslara ve kıtalara genel bakış. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
3 Küresel ölçekte ülkelerin farklı kriterlere göre sınıflandırması Kitaptaki ilgili bölümün okunması Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
4 Asya Kıtası coğrafyası Kitaptaki ilgili bölümün okunması Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
5 Başlca Asya Kıtası ülkeleri ve özellikleri. Seçilen ülkenin siyasi coğrafyası ve yakın tarihi hakkında ön bilgi toplanması Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap, proje
6 Avrupa Kıtası coğrafyası. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
7 Başlıca Avrupa Kıtası ülkeleri ve özellikleri Avrupa ülkeleri ilgili ön bilgi edinme Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
8 .Ara sınav Derste işlenen konuların çalışılması Açık uçlu sorular
9 Afrika Kıtası coğrafyası Afrika ülkeleri ilgili ön bilgi edinme Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap, proje
10 Başlıca Afrika Kıtası ülkeleri ve özellikleri. Afrika ülkeleri ilgili ön bilgi edinme Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap, proje
11 Kuzey Amerika Kıtası Coğrafyası Amerika ülkeleri ilgili ön bilgi edinme Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
12 Başlıca Kuzey Amerika Kıtası ülkeleri ve özellikleri. Amerika ülkeleri ilgili ön bilgi edinme Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
13 Güney Amerika Kıtası Coğrafyası ve başlıca ülkeleri Seçilen ülkenin siyasi coğrafyası ve yakın tarihi hakkında ön bilgi toplanması Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
14 Okyanusya Kıtası coğrafya ve başlıca ülkeleri Seçilen ülkenin siyasi coğrafyası ve yakın tarihi hakkında ön bilgi toplanması Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
15 Antarktika´nın özellikleri Antarktika´nın keşfiyle ilgili bilgi toplama Düz anlatım, tartışma ve soru-cevap
16/17 Yıl Sonu Sınavları Dönem boyunca ele alınan konuların çalışılması Açık uçlu sorular


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Şahin ,C,Ülkeler Coğrafyası:Gündüz Eğt. ve Yay. Ankara,2001.
 Gözenç,S.,Güneybatı Asya "Orta Doğu" Ülkeler Coğrafyası,Çantay Kitabevi, İstanbul,1999.
 Güney, E.,Türkiye’nin Komşuları.Ülkeler Coğrafyası-Jeopolitik.Çantay Kitabevi, 2002-2003.
 Yiğit, A., Türk Ülkeleri ve Türklerin Yaşadıkları Bölgelerin Coğrafyası: Türkiye ve Türk Dünyası İktisadi ve Sosyal Araştırmalar Vakfı Elazığ Şubesi Yayın.:2, Türk Dünyası Dizisi:2 Elazığ, 2000
 Gümüş, Ergin ve Yüksel Güçlü (Editör), Kıtalar ve Ülkeler Coğrafyası: Lisans Yayıncılık, ,İstanbul,2006.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 0
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 0
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 0
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 0
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 0
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 0
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 4
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 5
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 3
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 0
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 3
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 0
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 2
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 5
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 1
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 4
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 80
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.2
Dersin AKTS Kredisi: 3