Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İnsan Hakları Ve Demokrasi

Dersin Kodu : SB 307

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ANDAÇ ÇUHADAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu dersi alan öğrenci; İnsan, birey ve vatandaş kavramlarını açıklar.
Demokrasi ve insan hakları kavramlarını açıklar.
Demokrasinin ve insan haklarının tarihsel gelişimini açıklar.
Anayasada yer alan temel hak ve özgürlükleri açıklar..
Demokrasi kavramının farklı algılarını tartışır.
Çağdaş (çoğulcu ve katılımcı) demokrasi anlayışının gerçekleşme koşullarını analiz eder.
İnsan haklarının benimsenmesi ve korunması ile ilgili değerlendirmelerde bulunur.
“Demokratik kültür” terimini tartışır.
Ev ve okul yaşamında, insan haklarına saygılı ve demokratik ortamların oluşmasıyla ilgili değerlendirmelerde bulunur.
Sosyal Bilgiler öğretmeninin demokratik kültürün oluşmasındaki rolünü değerlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Demokrasi ve insan hakları kavramlarının farklı açılardan tartışılarak sosyal ve siyasal yaşam içerisindeki önemlerinin belirlenmesi, olması gereken ile yaşanan durum arasındaki farkın kavranması.

Dersin İçeriği : İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslar arası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.); insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sosyal Bilgiler Öğretmenliği dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ders ile ilgili bilgilendirme yok Anlatım
2 Demokrasi kavramının irdelenmesi ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
3 Siyasal çerçevede demokrasinin ve demokrasi biçimlerinin tartışılması ön okuma, araştırma, gözlem Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
4 Çoğulcu ve katılımcı demokrasiden anlaşılması gerekenler ön okuma, araştırma, gözlem Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
5 Temsili demokrasinin sorunları ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
6 Siyaset biliminde elit teorileri ve demokrasi ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
7 Sosyal yaşamda demokrasi ön okuma, gözlem Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
8 Sınav Sınav
9 İnsan haklarının tarihçesi ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
10 İnsan haklarının tarihçesi ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
11 Günümüzde insan hakları kategorileri ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
12 İnsan haklarını koruma mekanizmaları ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
13 Öğretim programlarında insan hakları ve demokrasi eğitimi program inceleme Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay inceleme
14 Ailede ve okulda demokrasi araştırma panel
15 Demokrasi eğitimi mi demokratik eğitim mi araştırma panel
16/17 Final sınavı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yasemin Karaman Kepenekçi: İnsan Hakları Eğitimi
 Demokratik Okullar: Ed. M. Apple
 Alain Touraine: Demokrasi Nedir?
 Mesut Gülmez: İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi
 Toktamış Ateş: Demokrasi
 İbrahim Kaboğlu: Özgürlükler Hukuku
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 2 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 5
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 0
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 0
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 3
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 0
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 0
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 5
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 0
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 0
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 5
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 5
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 0
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 0
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 5
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 4
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 4
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 0
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 8 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 68
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.72
Dersin AKTS Kredisi: 3