Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İnsan İlişkileri Ve İletişim

Dersin Kodu : SB 306

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUZAFFER SENCER BULUT ÖZSEZER

Dersin Öğrenme Kazanımları : İletişimle ilgili modellerin özelliklerini değerlendirebilir
Kişiler arası etkili iletişimin engellerini kavrayabilir
Etkili iletişimde dinleme ve kendini olumlu bir şekilde ifade etmenin önemini kavrayabilir
Etkili iletişimde çatışma yönetimi konusunda bireysel sorumlulukları değerlendirebilir
Etkili iletişimde bilişsel, duyuşsal ve davranışsal süreçlerin temellerini kavrayabilir
Eğitim ortamlarında etkili iletişim ve boyutlarını tartışabilir
Eğitim kurumlarında örgütsel iletişimin sorunlarını tartışabilir
İletişimi kolaylaştıran etkenler ile duyguların iletişimde rolü ve kullanılmasını değerlendirebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kişilerarası iletişimin metodları ile iletişim modeli, iletişim unsurları ve özellikleri, etkili dinleme ve geri bildirim, kişilerarası iletişimi engelleyen etkenleri öğrenmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : Dersin içeriği arasında iletişim sürecinin öğeleri, iletişim ve algı arasındaki ilişki, etkili iletişim becerileri, çatışma çözümü, iletişim kazaları ve etkili iletişimin nasıl sağlanacağı yer almaktadır

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Eğitim fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma / İletişimin tanımı ve temel bileşenleri yok Oyun, Soru -Cevap, Tartışma
2 İletişim Türleri Konuyla ilgili kaynakları tarama ve okuma Düz Anlatım
3 İletişim modelleri Konuyla ilgili kaynakları tarama ve okuma Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
4 İletişimi etkileyen değişkenler Kendi başlarından geçen olumsuz iletişim durumlarını nedenleriyle raporlaştırma Soru-cevap, tartışma
5 Karşılıklı Etkileşimde Benlik Kavramı Kendisini başkasının gözünden olumlu ve olumsuz yönleriyle anlatan bir rapor hazırlama Soru-cevap, tartışma
6 Sözsüz İletişim Yüzyüze İletişim Sözsüz ve yüzyüze iletişim için olumsuz örnekler hazırlama Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
7 İletişim ve Algılama İletişimde algılamanın önemini anlatan bir örnek olay yazma Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Arasınav Sınava çalışma Yazılı sınav
9 Konuşma ve dinleme Dinlememe ile ilgili bir örnek olay yazma Örnek olay, soru-cevap, tartışma
10 İletişimi Engelleyen Durumlar Kendi iletişim engellerini anlatan bir rapor hazırlama Örnek olay, soru-cevap, tartışma
11 Etkili iletişimde bilişsel, duyuşsal ve davranışsal süreçler Konuyla ilgili kaynakları tarama ve okuma Soru-cevap, tartışma
12 Etkili iletişimde bilişsel, duyuşsal ve davranışsal süreçler Konuyla ilgili kaynakları tarama ve okuma Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Eğitim ortamlarında etkili iletişim ve boyutları Konuyla ilgili kaynakları tarama ve okuma Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Eğitim kurumlarında örgütsel iletişim Konuyla ilgili kaynakları tarama ve okuma Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kişilerarası iletişim konusuna genel bir bakış ve değerlendirme yok Beyin fırtınası, tartışma
16/17 Final sınavı Sınava çalışma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Ergin, Akif (2008). Eğitimde Etkili İletişim, 4. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
 Demiray, Uğur(Editör) (2008), Etkili İletişim, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
 Ergin, A. Ve Birol, C. (2005). Eğitimde İletişim, 3. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık
  Tayfun, Recep (2007). Etkili İletişim ve Beden Dili. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  Açıkgöz, Hacı, Mustafa ( 2005 ) Etkili İletişim. Elis Yayınları
 Saygın, Oğuz (2007). İnsanları Tanıma Sanatı / Etkili İletişimin 6 Temel Yolu, Yakamoz Yayıncılık
 Aydın. Nurullah (2009). Etkili İletişim Stratejileri, Kum Saati Yayıncıları
  Adair, John (2003). Etkili İletişim, Babıali Kültür Yayıncılık.
 Etkili iletişimle ilgili internet siteleri ve makaleler
 Özsezer, S. Basılmamış ders notları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 4
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 0
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 0
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 0
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 0
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 1
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 1
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 0
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 0
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 2
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 5
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 0
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 0
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 5
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 0
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 2
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 71
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.84
Dersin AKTS Kredisi: 3