Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Bilgilerde Edebiyat İncelemesi

Dersin Kodu : SB 304

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ANDAÇ ÇUHADAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu dersi alan öğrenci: Edebiyat kavramını açıklar.
Sözlü ve yazılı edebi ürünlerin çeşitlerini listeler..
Bilgi aktarımında edebiyattan yararlanma”yı açıklar.
Eleştirel-yaratıcı okuma ve yazmayı açıklar.
Edebi eserlerin kullanılmasındaki bilişsel alan basamaklarını açıklama ve örneklerle uygular.
Sosyal Bilgiler temalarına ve yaş gruplarına uygun edebi ürünleri seçme ve örnekler üzerinde uygular.
Kurgularla düşünebilme, kendini farklı zaman ve mekanlarda yaşamış insanların yerine koyma becerilerini uygulama.
Sosyal Bilgiler öğretiminde edebi ürünlerden yararlanmaya yönelik özgün biçimler tasarlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sosyal Bilgiler içeriğine uygun sözlü ya da yazılı edebi ürünleri tanımak ve bu ürünleri kullanarak Sosyal Bilgiler öğretiminde -yaratıcılık becerisini geliştirecek- farklı biçimler oluşturmak. Sosyal bilgiler dersinde edebi eserlerden nasıl faydalanılacağı gösterilerek, onlarında bunu kendi derslerinde nasıl uygulayacakları hakkında bilgi ve tecrübe edinmeleri hedeflenmektedir. Gerek meslek hayatında gerekse yaşamın diğer alanlarında edebi eserlerin önemine vurgu yapılarak insan hayatındaki yeri ve dikkat çekilecektir

Dersin İçeriği : Edebi Metinler ve Türleri, Mitler, Destanlar, Efsaneler, Seyahatnameler, Siyasetnameler, Tarihi Romanlar, Romanlar, Masallar, Hikayeler, Anılar, Şiirler, Türküler, Denemeler, Biyografiler, Mektupların Sosyal Bilgiler Eğitiminde Kullanılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İsmail Hakkı Tonguç Salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ders hakkında genel bilgilendirme sunum
2 Sosyal Bilgiler dersi ve edebiyat arasındaki ilişkinin irdelenmesi ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Ders ile ilgili kuramsal bilgilendirme ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Ders ile ilgili kuramsal bilgilendirme ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları Ön hazırlık gerekir Dramatizasyon
6 Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları Ön hazırlık gerekir Dramatizasyon
7 Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları Ön hazırlık gerekir Dramatizasyon
8 Sınav sınav
9 Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları Ön hazırlık gerekir Dramatizasyon
10 Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları Ön hazırlık gerekir Dramatizasyon
11 Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları Ön hazırlık gerekir Dramatizasyon
12 Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları Ön hazırlık gerekir Dramatizasyon
13 Sunumların değerlendirilmesi yok Tartışma
14 Çalışmaların rapor haline getirilmesi Raporlar yazılacak Raporlaştırma
15 Çalışmaların rapor haline getirilmesi raporlar yazılacak Raporlaştırma
16/17 Final sınavı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Cemil Öztürk-Rahmi Otluoğlu, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler, (3. bsk.), Ankara, 2005
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 1 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 2
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 1
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 3
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 3
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 0
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 2
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 5
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 2
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 2
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 5
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 0
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 0
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 0
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 2
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 0
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 0
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 0
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 90
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.6
Dersin AKTS Kredisi: 4