|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilgilerde Edebiyat İncelemesi |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 304 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ANDAÇ ÇUHADAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi alan öğrenci: Edebiyat kavramını açıklar. Sözlü ve yazılı edebi ürünlerin çeşitlerini listeler.. Bilgi aktarımında edebiyattan yararlanma”yı açıklar. Eleştirel-yaratıcı okuma ve yazmayı açıklar. Edebi eserlerin kullanılmasındaki bilişsel alan basamaklarını açıklama ve örneklerle uygular. Sosyal Bilgiler temalarına ve yaş gruplarına uygun edebi ürünleri seçme ve örnekler üzerinde uygular. Kurgularla düşünebilme, kendini farklı zaman ve mekanlarda yaşamış insanların yerine koyma becerilerini uygulama. Sosyal Bilgiler öğretiminde edebi ürünlerden yararlanmaya yönelik özgün biçimler tasarlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyal Bilgiler içeriğine uygun sözlü ya da yazılı edebi ürünleri tanımak ve bu ürünleri kullanarak Sosyal Bilgiler öğretiminde -yaratıcılık becerisini geliştirecek- farklı biçimler oluşturmak. Sosyal bilgiler dersinde edebi eserlerden nasıl faydalanılacağı gösterilerek, onlarında bunu kendi derslerinde nasıl uygulayacakları hakkında bilgi ve tecrübe edinmeleri hedeflenmektedir.
Gerek meslek hayatında gerekse yaşamın diğer alanlarında edebi eserlerin önemine vurgu yapılarak insan hayatındaki yeri ve dikkat çekilecektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Edebi Metinler ve Türleri, Mitler, Destanlar, Efsaneler, Seyahatnameler, Siyasetnameler, Tarihi Romanlar, Romanlar, Masallar, Hikayeler, Anılar, Şiirler, Türküler, Denemeler, Biyografiler, Mektupların Sosyal Bilgiler Eğitiminde Kullanılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İsmail Hakkı Tonguç Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders hakkında genel bilgilendirme |
|
sunum |
|
2 |
Sosyal Bilgiler dersi ve edebiyat arasındaki ilişkinin irdelenmesi |
ön okuma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Ders ile ilgili kuramsal bilgilendirme |
ön okuma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Ders ile ilgili kuramsal bilgilendirme |
ön okuma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları |
Ön hazırlık gerekir |
Dramatizasyon |
|
6 |
Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları |
Ön hazırlık gerekir |
Dramatizasyon |
|
7 |
Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları |
Ön hazırlık gerekir |
Dramatizasyon |
|
8 |
Sınav |
|
sınav |
|
9 |
Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları |
Ön hazırlık gerekir |
Dramatizasyon |
|
10 |
Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları |
Ön hazırlık gerekir |
Dramatizasyon |
|
11 |
Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları |
Ön hazırlık gerekir |
Dramatizasyon |
|
12 |
Sosyal Bilgiler temalarını ilgilendiren edebi yapıtlar ile ilgili öğrenci sunumları |
Ön hazırlık gerekir |
Dramatizasyon |
|
13 |
Sunumların değerlendirilmesi |
yok |
Tartışma |
|
14 |
Çalışmaların rapor haline getirilmesi |
Raporlar yazılacak |
Raporlaştırma |
|
15 |
Çalışmaların rapor haline getirilmesi |
raporlar yazılacak |
Raporlaştırma |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cemil Öztürk-Rahmi Otluoğlu, Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler, (3. bsk.), Ankara, 2005
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
2 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
1 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
3 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
2 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
2 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
2 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
5 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
0 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
0 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
2 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
0 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
0 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
0 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|