Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türkiye Beşeri Ve Ekonomik Coğrafya

Dersin Kodu : SB 303

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ABDULLAH BALCIOĞULLARI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türkiye’nin nüfus sayımları itibariyle nüfus miktarı ve yapısındaki değişimleri harita kullanarak açıklar.Türkiye’de nüfusun dağılış özelliklerini ve nüfus hareketlerini harita kullanarak açıklar.
Türkiye’de nüfusun sosyal ve ekonomik niteliklerini ve nüfus ile ilgili sorunlarının farkına varır.
Türkiye’de yerleşmenin tarihi süreçteki gelişim özelliklerini harita kullanarak değerlendirir.
Türkiye’de yerleşmeden kaynaklanan sorunlar ve çözüm yolları konusunda değerlendirme yapar.
Türkiye’de tarımın genel özelliklerini, gelişimini ve tarımsal alanların sınıflandırılmasını açıklar.
Türkiye tarımındaki bitkisel ürünlerin üretimi ve pazarlamasındaki mevcut durum ve sorunlar üzerinde harita kullanarak değerlendirme yapar.
Türkiye’de hayvancılığın mevcut durumu, zaman içinde gösterdiği değişimler, hayvansal ürün üretimindeki durum ve sorunlar konusunda açıklama yapar.
Türkiye’nin madencilik potansiyeli, mevcut durumu ve sorunları konusunda harita kullanarak açıklama yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : SB 202 Genel Beşeri Ve Ekonomik Coğrafya

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türkiye ´nin beşeri ve ekonomik coğrafya özelliklerinin kavratmak, Türkiye’nin başlıca beşeri ve ekonomik coğrafya sorunlarının belirlenmesi ve çözüm yolları üretilmesinin sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Nüfus ve özellikleri, göçler, nüfus sayımları, yerleşme, kentleşme ve sorunları, kentlerin sınıflandırılması. Tarım, hayvancılık, ormancılık, madenler ve enerji kaynakları, sanayi, ulaşım, ticaret, turizm.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sosyal Bilgiler Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türkiye´nin Coğrafi Konum ve Sınırları At Sırtında Anadolu isimli kitabın edinilmesi ve okunmaya başlanması Anlatım, Soru-Cevap,Tartışma
2 Türkiye´nin Nüfusu tuik.gov.tr adresinden Türkiye´nin nüfusunun yıllara ve cinsiyete göre verilerin elde edilmesi Anlatım, Soru-Cevap,Tartışma
3 Türkiye´nin Nüfusu milimetrik kağıt ve cetvelle birlikte derse gelinmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje
4 Türkiye’de yerleşmeler ve özellikleri. Boş Türkiye Haritası hazırlama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje
5 Türkiye’de yerleşmeler ve özellikleri. Türkiye´de antik dönem yerleşmeleriyle ilgili bilgi toplama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje
6 Türkiye’de tarım faaliyetleri ve özellikleri. Boş Türkiye coğrafi bölgeler haritası hazırlama Tartışma, Proje
7 Türkiye’de tarım faaliyetleri ve özellikleri. Pamuk, ayçiçeği, zeytin, şekerpancarı, soğan gibi belli başlı tarım ürünlerinin en fazla yetiştiği bölgelerin belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap,Tartışma
8 Arasınav Derste işlenen konuların çalışılması Açık uçlu sorular
9 Türkiye’de ulaşım faaliyetleri ve özellikleri. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Anlatım, Soru-Cevap,Tartışma
10 Türkiye’de madencilik faaliyetleri ve özellikleri. Önemli madenlerin çıkarıldığı yerler ve miktarlarının belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap,Tartışma
11 Türkiye’de enerji kaynakları ve özellikleri. Petrol, kömür ve doğalgaz rezervleri ve bulundukları yerlerin belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap,Tartışma
12 Türkiye’de ticaret faaliyetleri ve özellikleri. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Anlatım, Soru-Cevap,Tartışma
13 Türkiye’de hayvancılık faaliyetleri ve özellikleri. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Anlatım, Soru-Cevap,Tartışma
14 Türkiye’de ulaşım faaliyetleri ve özellikleri. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Anlatım, Soru-Cevap,Tartışma
15 Türkiye´de turizim Kitaptaki ilgili bölümün okunması Anlatım, Soru-Cevap,Tartışma
16/17 Yıl Sonu avlarıSın Dönem boyunca ele alınan konuların çalışılması Açık uçlu sorular


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Karabağ,S. S.Şahin.,Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası (Edit.Cemalettin Şahin):Gündüz Eğt. Ve Yay.,Ankara,2003.
 Şahin,C., Doğanay, H. ve Özcan, N.A., Türkiye Coğrafyası(Fiziki-Beşeri-Ekonomik-Jeopolitik): Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006.
 Yazıcı, H., Koca, M.,K., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. Pegema Yay. Ankara, 2007
 Doğanay,H.,Türkiye Beşeri Coğrafyası,Gazi Büro Kitapevi,Ankara,1995.
 Burnaby, F. (2011). At Sırtında Anadolu , İstanbul. Yayınevi
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 0
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 0
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 0
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 0
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 0
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 0
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 5
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 0
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 0
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 0
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 2
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 0
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 0
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 0
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 0
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 1
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 71
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.84
Dersin AKTS Kredisi: 3