Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Osmanlı Tarihi Ve Uygarlığı I

Dersin Kodu : SB 301

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : XIII. yüzyıl sonları ve XV. yüzyıl başlarına kadar olan dönemde Osmanlı siyasî tarihi ile ilgili bilgilerin kavranması
Osmanlı Devleti´nin kültür ve uygarlığı hakkında bilgi sahibi olunması

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : XIII. yüzyıl sonları ve XV. yüzyılın başlarına kadar olan dönemde Anadolu’nun siyasî tarihi ile ilgili bilgilerin sunulması

Dersin İçeriği : Osmanlı devletinin kuruluş dönemi problemleri Balkan fetih politikası İmparatorluk süreci Osmanlı devletinin doğu politikası Osmanlı Devleti´nin kültür ve uygarlığı

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ertuğrul Gazi dönemi Ön okuma Sunuş,tartışma
2 Osman Gazi dönemi Ön okuma Sunuş
3 Orhan Bey dönemi Ön okuma Sunuş
4 I. Murad Dönemi Ön okuma Sunuş
5 Rumeli´nin Fethi Ön okuma Sunuş, tartışma
6 Rumeli´nin Fethi Ön okuma Sunuş
7 I. Bayezid Dönemi Ön okuma Sunuş
8 Ara Sınav Yok Yazılı Sınav
9 Fetret Devrinden İstanbul´un Fethine Kadar Olan Dönemdeki Siyasi Olaylar Ön okuma Sunuş
10 İstanbul´un Fethinin Türk ve Dünya Tarihindeki Yeri ve Önemi Ön okuma Sunuş,tartışma
11 II. Bayezid dönemi Ön okuma Sunuş
12 Yavuz Sultan Selim Dönemi Olayları Ön okuma Sunuş
13 Kanuni Sultan Süleyman Dönemi Olayları Ön okuma Sunuş
14 Küçük Kaynarca Antlaşması´na Kadar siyasi ve ekonomik durum Ön okuma Sunuş
15 Osmanlı Devleti kültür ve uygarlığı Ön okuma Sunuş
16/17 Final Sınavı Yok Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İslam Ansiklopedisi, MEB Yay., ilgili maddeler
 İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Klasik Çağ (1300-1600), (çev.) R. Sezer, YKY, İstanbul, 2005.
 İnalcık, H., “Osmanlı Tarihine Toplu Bir Bakış”, Osmanlı (Siyaset), Yeni Türkiye Yay., c.1 ve 2, Ankara, 1999.
 Köprülü, F., Osmanlı İmparatorluğunun Kuruluşu, TTK Yay., Ankara, 1972
 Köprülü, M. F., “Osmanlı Devleti’nin Kuruluş ve Gelişmesindeki İtici Güçler”, Osmanlı (Siyaset), Ankara, 1999.
 Kürkçüoğlu, E., “Kayıların Anadolu’ya Gelişi”, Osmanlı (Siyaset), Ankara, 1999
 İnalcık, H., “Türkler (Osmanlılar)”, İA.,XII/2
 Barkan, Ö. L., “Osmanlı İmparatorluğu’nda Bir İskan ve Kolonizasyon Metodu Olarak Vakıflar ve Temlikler: İstila Devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri”, Vakıflar Dergisi, II, 1942.
 Öztuna, Yılmaz, Osmanlı Devleti Tarihi, Cilt I
 Öztuna, Yılmaz, Osmanlı Devleti Tarihi, Cilt II
 Shaw, Stanford, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, Cilt I
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 4
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 4
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 5
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 4
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 4
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 5
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 4
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 4
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 4
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 4
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 5
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 4
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 4
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 5
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 5
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 5
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 66
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.64
Dersin AKTS Kredisi: 3