|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Osmanlı Tarihi Ve Uygarlığı I |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 301 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
XIII. yüzyıl sonları ve XV. yüzyıl başlarına kadar olan dönemde Osmanlı siyasî tarihi ile ilgili bilgilerin kavranması Osmanlı Devleti´nin kültür ve uygarlığı hakkında bilgi sahibi olunması
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
XIII. yüzyıl sonları ve XV. yüzyılın başlarına kadar olan dönemde Anadolu’nun siyasî tarihi ile ilgili bilgilerin sunulması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Osmanlı devletinin kuruluş dönemi problemleri
Balkan fetih politikası
İmparatorluk süreci
Osmanlı devletinin doğu politikası
Osmanlı Devleti´nin kültür ve uygarlığı |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ertuğrul Gazi dönemi |
Ön okuma |
Sunuş,tartışma |
|
2 |
Osman Gazi dönemi |
Ön okuma |
Sunuş |
|
3 |
Orhan Bey dönemi |
Ön okuma |
Sunuş |
|
4 |
I. Murad Dönemi |
Ön okuma |
Sunuş |
|
5 |
Rumeli´nin Fethi |
Ön okuma |
Sunuş, tartışma |
|
6 |
Rumeli´nin Fethi |
Ön okuma |
Sunuş |
|
7 |
I. Bayezid Dönemi |
Ön okuma |
Sunuş |
|
8 |
Ara Sınav |
Yok |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Fetret Devrinden İstanbul´un Fethine Kadar Olan Dönemdeki Siyasi Olaylar |
Ön okuma |
Sunuş |
|
10 |
İstanbul´un Fethinin Türk ve Dünya Tarihindeki Yeri ve Önemi |
Ön okuma |
Sunuş,tartışma |
|
11 |
II. Bayezid dönemi |
Ön okuma |
Sunuş |
|
12 |
Yavuz Sultan Selim Dönemi Olayları |
Ön okuma |
Sunuş |
|
13 |
Kanuni Sultan Süleyman Dönemi Olayları |
Ön okuma |
Sunuş |
|
14 |
Küçük Kaynarca Antlaşması´na Kadar siyasi ve ekonomik durum |
Ön okuma |
Sunuş |
|
15 |
Osmanlı Devleti kültür ve uygarlığı |
Ön okuma |
Sunuş |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Yok |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İslam Ansiklopedisi, MEB Yay., ilgili maddeler
İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Klasik Çağ (1300-1600), (çev.) R. Sezer, YKY, İstanbul, 2005.
İnalcık, H., “Osmanlı Tarihine Toplu Bir Bakış”, Osmanlı (Siyaset), Yeni Türkiye Yay., c.1 ve 2, Ankara, 1999.
Köprülü, F., Osmanlı İmparatorluğunun Kuruluşu, TTK Yay., Ankara, 1972
Köprülü, M. F., “Osmanlı Devleti’nin Kuruluş ve Gelişmesindeki İtici Güçler”, Osmanlı (Siyaset), Ankara, 1999.
Kürkçüoğlu, E., “Kayıların Anadolu’ya Gelişi”, Osmanlı (Siyaset), Ankara, 1999
İnalcık, H., “Türkler (Osmanlılar)”, İA.,XII/2
Barkan, Ö. L., “Osmanlı İmparatorluğu’nda Bir İskan ve Kolonizasyon Metodu Olarak Vakıflar ve Temlikler: İstila Devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri”, Vakıflar Dergisi, II, 1942.
Öztuna, Yılmaz, Osmanlı Devleti Tarihi, Cilt I
Öztuna, Yılmaz, Osmanlı Devleti Tarihi, Cilt II
Shaw, Stanford, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, Cilt I
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
4 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
4 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
4 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
4 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
5 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
4 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
4 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
4 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
5 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
4 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
4 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
5 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
5 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
5 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
5 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|