|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Öğretim İlke Ve Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 212 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ABDULLAH BALCIOĞULLARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Eğitim programının tanımını, öğelerini ve önemini açıklar. Öğretim amaçlarının önemini, sınıflamasını ve amaç yazmada dikkat edilecek unsurları açıklar. Bilişsel/Duyuşsal/Devinimsel alanda, belirtilen bir konuda istenen düzeye uygun kazanımlar oluşturma. İçeriği öğretim için düzenlemenin temel ilkelerini ve önemini anlar. Öğretim sürecinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri açıklar. Öğrenme-Öğretme strateji ve modellerini açıklar. Eğitimde kullanılan belli başlı öğretim yöntem ve tekniklerini açıklar. Öğretimde kullanılan çağdaş yaklaşımları açıklar. Üst düzey düşünme becerilerinin neden ve nasıl kazandırılması gerektiğini açıklar. Öğretimde araç kullanmanın gerekçelerini ve önemini açıklar. Öğretimin planlanması ve uygulanması sürecinde dikkat edilecek ilkeleri açıklar. Edindiği öğretim becerileri doğrultusunda, öğretim ilkelerini dikkate alarak bir ders planlar ve uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı, eğitim işiyle uğraşacak olan bireylere, bir dersin planlanmasından uygulanmasına kadar, her eğitimcide bulunması gereken, amaç belirleme, içerik düzenleme, uygun eğitim durumları hazırlama, etkili öğretim yöntemlerini kullanma gibi temel becerileri kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Öğretimle ilgili temel kavramlar, öğrenme ve öğretim ilkeleri, öğretimde planlı çalışmanın önemi ve yararları, öğretimin planlanması (ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan örnekleri), öğrenme ve öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve teknikleri, bunların uygulama ile ilişkisi, öğretim araç ve gereçleri, öğretim hizmetinin niteliğini artırmada öğretmenin görev ve sorumlulukları, öğretmen yeterlikleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sosyal Bilgiler Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel Kavramlar (Sistem Olarak Eğitim, Eğitim, Öğrenme, Öğretim, Eğitim Programı, Program Geliştirme,….) |
Yok |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma |
|
2 |
Öğretim Amaçlarının Belirlenmesi ve İfade Edilmesi |
Yok |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
3 |
Öğretim Amaçlarının Belirlenmesi ve İfade Edilmesi |
Yok |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
4 |
Öğretim Amaçlarına Uygun İçeriğin Seçimi ve Düzenlenmesi |
Yok |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
5 |
Öğretme – Öğrenme Strateji, Model ve Yaklaşımları |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. |
Düz anlatım/Küçük grup çalıması/Tartışma |
|
6 |
Öğretme – Öğrenme Strateji, Model ve Yaklaşımları |
|
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
7 |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Yöntem seçimini etkileyen faktörlerin tartışılması ve belirlenen öğretim yöntemlerinin öğrencilere proje ödevi olarak dağıtılması |
Düz anlatım/Tartışma/ |
|
8 |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Proje ödevlerinin sunumu |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje |
|
10 |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Proje ödevlerinin sunumu |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje |
|
11 |
Öğretimin Planlanması ve Uygulanması |
İlköğeretim programında yer alan konu alanlarından birinin seçilmesi ve bir ders planı hazırlanması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/ |
|
12 |
Öğretimin Planlanması ve Uygulanması |
İlköğeretim programında yer alan konu alanlarından birinin seçilmesi ve bir ders planı hazırlanması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/ |
|
13 |
Öğretimin Planlanması ve Uygulanması |
Bireysel olarak ders planı hazırlama |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/ |
|
14 |
Öğretimin Planlanması ve Uygulanması |
Hazırlanan ders planlarının gerçek sınıf ortamında uygulanması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/ |
|
15 |
Öğretimin Planlanması ve Uygulanması |
Uygulamanın olumlu ve olumsuz yanlarının yazılması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/ |
|
16/17 |
Final Sınavları |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Doğanay, Ahmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık
Sönmez, Veysel (2003). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Arslan, Mehmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
Demirel, Özcan (2003). Öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
Demirel Özcan (2005) Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık
Küçükahmet, Leyla (2006). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık
Sönmez, Veysel (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
Tan, Şeref (2006). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
5 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
5 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
2 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
0 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
0 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
0 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
4 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
0 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
0 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
3 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
5 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
2 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
0 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
3 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
3 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|