Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sanat Ve Estetik

Dersin Kodu : SB 209

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. KAZIM ARTUT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Estetik ve sanat kuramlarına ilişkin tanımlama yapar, bilgi sahibi olur.
Kronolojik anlamda sanatın tarihine ilişkin yorum ve değerlendirme yapar
Sanatın amacı, işlevi, sanatçı kimliği, popüler sanat ve popüler kültür kavramlarına yönelik farkındalıkları gelişir. Bir sanat eseri üzerinde kritik yapma becerisi kazanarak görsel kültür ve görsel okuryazarlık becerileri gelişir.
Özgünlük ve yaratıcılık kavramları üzerinde görüş sahibi olur, sanatsal değer taşıyan ve taşımayan yapıtlar üzerinde yorum yapma becerisini kazanır.
Günümüz sanat ve sanat anlayışları hakkında ön yargısız, esnek, eleştirel düşünme becerisine sahip olurlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sanat ve estetik kavramlarını tanımlama ve açıklama becerisinin kazandırılması. Sanatsal düşüncenin kökeni, kronolojik anlamda sanatın tarihinin değerlendirilmesi. Sanatsal kültürün gelişimine katkıda bulunmak. Görsel kültür ve görsel okuryazarlık bilincinin kazandırılması. Özgünlük ve yaratıcılık kavramları üzerinde bilgi ve farkındalıklarına yönelik gelişimleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Sanat ve estetik nedir? Sanat tarihi ve sanatın gelişim kronolojisi Sanatsal kültür, popüler kültür Sanatsal üslup ve sanatçı kimliği Özgünlük ve yaratıcılık kavramları İşlenen teorik konuların projelendirilmesi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sanat eğitimi dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Estetik ve sanat kuramlarına giriş. Kronolojik anlamda sanatın tarihine ilişkin yorum ve değerlendirmeler. Önerilen kaynakların araştırılması. Anlatım, beyin fırtınası, tartışma ve gösterim.
2 Sanatın amacı, işlevi, sanatçı kimliği. Önerilen kaynakların okunması Anlatım, tartışma ve gösterim.
3 Popüler sanat ve popüler kültür kavramlarına giriş. Modern sanat-Günümüz sanat anlayışı Önerilen kaynakların okunması Anlatım, tartışma ve gösterim.
4 Yaratıcılık nedir? Yaratıcı Kişilik Özellikleri, Yaratıcılık ve Çoklu Zeka. Grup sunumlarının belirlenmesi. Önerilen kaynakların okunması Anlatım, tartışma ve gösterim.
5 Bir resim nasıl çizilir? Sanatın elemanları nelerdir? Önerilen konu hakkında araştırma yapılması. Anlatım, tartışma ve gösterim.
6 Sanat eserleri nasıl incelenir, nasıl değerlendirilir? Önerilen konu hakkında araştırma yapılması. Anlatım, tartışma ve gösterim.
7 Derse ilişkin proje ve sunumlar nasıl hazırlanır, açıklama ve bilgiler. Bir sunum ve proje nasıl hazırlanır? Konu hakkında araştırma ve incelemenin yapılması. Anlatım, tartışma ve gösterim.
8 Ara değerlendirme (Vize)
9 Birinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması Sunum hazırlıkları, görsel sunum ve proje dosyalarının hazırlanmasına ilişkin bilgilendirme ve örnekler. Grup çalışması, sözlü, görsel sunum
10 İkinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması. Sunum hazırlıkları. Grup çalışması, sözlü, görsel sunum
11 Üçüncü grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması. Sunum hazırlıkları. Grup çalışması, sözlü, görsel sunum
12 Dördüncü grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması. Sunum hazırlıkları. Grup çalışması, sözlü, görsel sunum
13 Beşinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması. Sunum hazırlıkları. Grup çalışması, sözlü, görsel sunum
14 Altıncı grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması. Sunum hazırlıkları. Grup çalışması, sözlü, görsel sunum
15 Yedinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması. Sunum hazırlıkları. Grup çalışması, sözlü, görsel sunum
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Tunalı, İsmail. (1989). Estetik, s.16, Remzi Yayınları. İstanbul.
 Artut, Kazım (2009). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
 Kırışoğlu, Olcay (2009). Sanat Kültür Yaratıcılık PegemA Yayınevi. Ankara.
 Timuçin, Afşar. (1993). Estetik, İnsancıl Yayınları. İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 4
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 4
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 3
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 3
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 3
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 3
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 3
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 3
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 3
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 4
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 2
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 2
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 3
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 3
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 3
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 3
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 48
Toplam İş Yükü / 25 (s): 1.92
Dersin AKTS Kredisi: 2