|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Öncesi Türk Tarihi Ve Kültürü |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 203 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu ders ile öğrencilerin, Türk Milleti’nin çok eski bir millet olduğunu öğrenir. Öğrenciler, Türklerin tarihte bir takım devletler kurduğunu, o günkü şartlarda bulunduğu coğrafî konum içerisinde olaylara yön verdiğini anlar. Öğrenciler, Türklerin gelişmiş bir kültüre sahip olduklarını öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencileri, İslam öncesinde Türk Milleti’nin kurmuş olduğu devletleri, bunların siyasî, ekonomik ve kültürel özellikleri hakkında bilgi sahibi yapmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İslamiyetten önce Türk devletlerinin siyasi tarihinin temel dinamikleri
Hunların sosyal ve kültürel yapıları
Göktürklerin sosyal ve kültürel yapıları
Uygurların sosyal ve kültürel yapıları
İslam öncesi diğer Türk boylarının sosyal ve kültürel yapıları
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk adı, Türk soyu, Türklerin anayurdu |
Ön okuma |
Sunuş |
|
2 |
Anayurtta kurulan ilk uygarlıklar |
Ön okuma |
Sunuş |
|
3 |
Türklerin Yayılmaları |
Ön okuma |
Sunuş |
|
4 |
Hun İmparatorluğu |
Ön okuma |
Sunuş |
|
5 |
Kavimler Göçü, Avrupa Hun Devleti |
Ön okuma |
Sunuş |
|
6 |
Göktürkler |
Ön okuma |
Sunuş. |
|
7 |
Uygurlar |
Ön okuma |
Sunuş |
|
8 |
Ara Sınav |
Yok |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Orta Asya dışında kurulan Türk Devletleri |
Ön okuma |
Sunuş |
|
10 |
Bozkır Kültürünün Esasları |
Ön okuma |
Sunuş |
|
11 |
İslam öncesi Türklerde Devlet Yönetimi |
Ön okuma |
Sunuş |
|
12 |
İslam öncesi Türklerde Sosyal Yapı |
Ön okuma |
Sunuş |
|
13 |
İslam öncesi Türklerde Dini Yaşam |
Ön okuma |
Sunuş |
|
14 |
İslam Öncesi Türklerde Ekonomik Hayat |
Ön okuma |
Sunuş |
|
15 |
İslam Öncesi Türklerde Edebi Kültür ve Sanat |
Ön okuma |
Sunuş |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Yok |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü
A. Kurat; IV-XVIII. Yüzyıllarda Karadeniz’in Kuzeyinde Kurulmuş Olan Türk Kavimleri ve Devletleri
Bahaeddin Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları
Bahaeddin Ögel, Türk Kültür Tarihi
Lazio Rasonyi, Tarihte Türklük
W. Eberhard, Eski Çin Kültürü ve Türkler
A. Zeki Velidi Togan, Umumi Türk Tarihi´ne Giriş
Erol Güngör, Tarihte Türkler
Ali Kemal Meram, Göktürk İmparatorluğu Tarihi
Jean- Paul Roux, Türklerin Tarihi Pasifik´ten Akdeniz´e 2000 Yıl
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
4 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
4 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
4 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
4 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
2 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
5 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
4 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
3 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
3 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
3 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
4 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
4 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
5 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
4 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
4 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
4 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
5 |
10 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
7 |
7 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
7 |
7 |
|
Toplam İş Yükü: | 63 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|