|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bilim, Teknoloji Ve Sosyal Değişme |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 208 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUZAFFER SÜMBÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dünya bilim ve teknoloji gelişimini çağlar boyunca sosyal değişim bağlamında yorumlar Bilimden teknolojiye geçişi açıklar Alanlarında öncü dünya ve Türk bilim insanlarını öğrenir ve sıralar Türkiye’nin bilim ve teknoloji politikalarını açıklar Bilim alanlarındaki değişimi kavrar, bazı bilim alanlarındaki gelişimi insan yaşamına etkileri bağlamında yorumlar Bilim, teknoloji ve sosyal değişim ilişkisinin toplumsal etkilerini açıklar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Geçmişten günümüze bilim ve teknolojide gerçekleşen yenilikleri sosyal değişim bağlamında incelemek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste geçmişte ve günümüzde bilim ve teknoloji ilişkisi ve bilim ve teknolojinin sosyal değişime etkileri incelenir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilgi, bilim, bilgi toplumu, teknoloji ve sosyal değişim
|
Yok |
Düz Anlatım |
|
2 |
Bilim ve Teknoloji Tarihi: İlkçağlarda bilim ve teknolojiosyal Değişme |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, panel, örnek olay incelemesi |
|
3 |
Ortaçağda bilim ve teknoloji |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, panel, örnek olay incelemesi |
|
4 |
Yeni Çağda bilim ve Teknoloji |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, panel, örnek olay incelemesi |
|
5 |
Teknolojik Gelişmelerin Tarihi: İnsanlığın ortak bilim mirası |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, panel, örnek olay incelemesi |
|
6 |
Bilim ve teknolojinin sosyal değişime etkileri |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, panel, örnek olay incelemesi |
|
7 |
Ünlü Türk ve yabancı bilim adamları
|
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, panel, örnek olay incelemesi |
|
8 |
vize |
İlgili okumalar
|
Yazılı sınav |
|
9 |
Ünlü Türk ve yabancı bilim adamları
|
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, panel, örnek olay incelemesi |
|
10 |
ıBilim Alanlarının Gelişim Tarihi: Doku ve organ nakli |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, panel, örnek olay incelemesi |
|
11 |
Bilim Alanlarının Gelişim Tarihi: Nano-teknoloji |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, sunu |
|
12 |
Gen teknolojisi gibi çağdaş bilimsel gelişmelerin yaşama etkisi |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, sunu |
|
13 |
Türk Patent Enstitüsü, telif ve patent hakları |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, sunu |
|
14 |
Uzay ve havacılık çalışmaları |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, sunu |
|
15 |
İnsanlık Tarihinin Bilim, teknoloji ve sosyal değişimin geleceği |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
Anlatım, soru cevap, tartışma, panel, örnek olay incelemesi |
|
16/17 |
Final |
Dosya yazırlığı |
Anlatım, soru cevap, tartışma, panel, örnek olay incelemesi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bilim, Teknoloji ve Sosyal değişim, Salih Çepni, Hakan Şevki Ayvacı Ahmet Bacanak Pagem yayıncılık Mart 2009
Bilimin serüveni Andrea Gianopoulos, Bruce Stutz, John Langone NTV yayınları Nisan 2008
Bilim Teknoloji ve Sosyal Değişme Bahri Ata, Çev:Adnan Altun Ebru Avcı Harun Er Talip ve ark. Pagem Yayınları Mart 2010,
POSTMAN, Nail: Teknopoli. Yeni Dünya Düzeni. Çev. Mustafa Emre Yılmaz 2.Baskı Paradigma Yayıncılık Bayrak Matbaacılık İstanbul 2006
RONAN, Colın: Bilim Tarihi. Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi. Çev.: Prof. Dr. Ekmeleddin İhsanoğlu, Prof. Dr. Feza Güngören TÜBİTAK Akademik Dizi 3. Basım Başak Matbaası Ankara 2003
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
3 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
0 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
4 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
3 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
0 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
0 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
3 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
3 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
0 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
0 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
5 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
3 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
0 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
0 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
4 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
0 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|