Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Antropoloji

Dersin Kodu : SB 204

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUZAFFER SÜMBÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Antropolojinin temel kavramlarını ve ana konuları öğrenir.
Antropolojinin alt dalları ve bunların diğer bilimlerle ilişkisini açıklar
Antropolojinin yöntemini kavrar,
Irk, etnisite ve kimlik kavramlarını Antropolojik açıdan açıklar
Dünyadaki farklı kültürlerin neden ve nasıl oluştuğunu açıklar
Dünyada ve Türkiye’de yapılan Antropolojik çalışmaları değerlendirir
Küreselleşme ve siber kültürü antropolojik olarak kavrar, diğer sosyal bilimlerle ilişkisi kurar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Antropoloji dersinin içeriğini oluşturan konuları, temel kavramları, çalışma alanlarını, yöntemi ve antropolojik bakışı kavratmaktır.

Dersin İçeriği : Antropolojinin tanımı ve kapsamı, çalışma alanları, yöntemi; antropolojinin gündelik yaşamla ilişkisi, ilk insanlar ve modern insanın ortaya çıkışı, insanoğlunun geçim şekillerinin evrimi; akrabalık sistemleri ve sosyal örgüt, siyasal örgütlenmelerin ortaya çıkışı, toplumsal tabakalaşma, toplumsal cinsiyet, din, dil, birey ve kültür gibi antropolojinin çalışma konuları; ülkemiz ve dünyadan belli başlı antropologlar, bunların çalışma alanları ve çalışmalarından örnekleri ile Küreselleşme, İletişim ve Siber kültür konularını kapsar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Antropolojinin tanımı, kapsamı ve kısa bir tarihi Yok düz anlatım
2 Çalışma alanları, diğer bilimlerle ilişkisi İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
3 İlk insanlar ve modern insanın ortaya çıkışı, İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
4 İnsanoğlunun geçim şekillerinin evrimi; üretim, tüketim) ve teknoloji İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
5 Akrabalık sistemleri İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
6 Toplumsal tabakalaşma ve cinsiyet, din ve dil İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
7 Irk, etnisite ve kimlik İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
8 Vize İlgili okumalar yazılı sınav
9 Antropolojinin yöntemi İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
10 Antropolojinin yöntemi İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
11 Antropolojinin yöntemi İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
12 Kültür ve kültürel süreçler İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
13 Kültür ve kültürel süreçler İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
14 Küreselleşme ve Siber kültür İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
15 Küreselleşme, Küresel iletişim ve Küresel kültür İlgili okumalar Gerekli panel hazırlıkları Vaka analizi için gazete haberleri soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel
16/17 Final Panel dosya teslimi hazırlığı araştırma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ERIKSEN, Thomas Hylland: Sosyal ve Kültürel Antropoloji. Çev. Erkan KOCA Birleşik Yayınları Tarcan Matbaası Ankara Ekim 2012
 Bates, Danial G. 21.Yüzyıkda Kültürel Antropoloji İnsanın Doğadaki Yeri. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: 265 Bilgi ve Toplum. 6 1.Basım İstanbul Kasım 2009
 Bozkurt Güvenç: İnsan ve Kültür. Boyut Yayıncılık Boyut Matbaacılık İstanbul 2010
 Wulf, Cristoph:Tarihsel Kültürel Antrop0olojiÇev. Özgür Dünya Sarısoy Dipnot Yayınları: 76 Mattek Matbaacılık Ankara 2009
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 4
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 2
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 4
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 5
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 4
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 3
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 4
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 4
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 3
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 3
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 5
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 4
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 3
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 5
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 4
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 4
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 71
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.84
Dersin AKTS Kredisi: 3