|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Antropoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 204 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUZAFFER SÜMBÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Antropolojinin temel kavramlarını ve ana konuları öğrenir. Antropolojinin alt dalları ve bunların diğer bilimlerle ilişkisini açıklar
Antropolojinin yöntemini kavrar,
Irk, etnisite ve kimlik kavramlarını Antropolojik açıdan açıklar
Dünyadaki farklı kültürlerin neden ve nasıl oluştuğunu açıklar
Dünyada ve Türkiye’de yapılan Antropolojik çalışmaları değerlendirir
Küreselleşme ve siber kültürü antropolojik olarak kavrar, diğer sosyal bilimlerle ilişkisi kurar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Antropoloji dersinin içeriğini oluşturan konuları, temel kavramları, çalışma alanlarını, yöntemi ve antropolojik bakışı kavratmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Antropolojinin tanımı ve kapsamı, çalışma alanları, yöntemi; antropolojinin gündelik yaşamla ilişkisi, ilk insanlar ve modern insanın ortaya çıkışı, insanoğlunun geçim şekillerinin evrimi; akrabalık sistemleri ve sosyal örgüt, siyasal örgütlenmelerin ortaya çıkışı, toplumsal tabakalaşma, toplumsal cinsiyet, din, dil, birey ve kültür gibi antropolojinin çalışma konuları; ülkemiz ve dünyadan belli başlı antropologlar, bunların çalışma alanları ve çalışmalarından örnekleri ile Küreselleşme, İletişim ve Siber kültür konularını kapsar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Antropolojinin tanımı, kapsamı ve kısa bir tarihi |
Yok |
düz anlatım |
|
2 |
Çalışma alanları, diğer bilimlerle ilişkisi |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
3 |
İlk insanlar ve modern insanın ortaya çıkışı, |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
4 |
İnsanoğlunun geçim şekillerinin evrimi; üretim, tüketim) ve teknoloji |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
5 |
Akrabalık sistemleri |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
6 |
Toplumsal tabakalaşma ve cinsiyet, din ve dil |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
7 |
Irk, etnisite ve kimlik |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
8 |
Vize |
İlgili okumalar
|
yazılı sınav |
|
9 |
Antropolojinin yöntemi |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
10 |
Antropolojinin yöntemi |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
11 |
Antropolojinin yöntemi |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
12 |
Kültür ve kültürel süreçler |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
13 |
Kültür ve kültürel süreçler |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
14 |
Küreselleşme ve Siber kültür |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
15 |
Küreselleşme, Küresel iletişim ve Küresel kültür |
İlgili okumalar
Gerekli panel hazırlıkları
Vaka analizi için gazete haberleri |
soru-cevap, düz anlatım, tartışma örnek olay panel |
|
16/17 |
Final |
Panel dosya teslimi hazırlığı |
araştırma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ERIKSEN, Thomas Hylland: Sosyal ve Kültürel Antropoloji. Çev. Erkan KOCA Birleşik Yayınları Tarcan Matbaası Ankara Ekim 2012
Bates, Danial G. 21.Yüzyıkda Kültürel Antropoloji İnsanın Doğadaki Yeri. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: 265 Bilgi ve Toplum. 6 1.Basım İstanbul Kasım 2009
Bozkurt Güvenç: İnsan ve Kültür. Boyut Yayıncılık Boyut Matbaacılık İstanbul 2010
Wulf, Cristoph:Tarihsel Kültürel Antrop0olojiÇev. Özgür Dünya Sarısoy Dipnot Yayınları: 76 Mattek Matbaacılık Ankara 2009
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
4 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
2 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
4 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
5 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
4 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
3 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
4 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
3 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
3 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
5 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
4 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
3 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
5 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
4 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
4 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
3 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 71 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|