|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Genel Beşeri Ve Ekonomik Coğrafya |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 202 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ABDULLAH BALCIOĞULLARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yerleşme coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar. Tarım coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar. Madencilik ve enerji kaynakları coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar. Sanayi coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar. Turizm coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar. Beşeri ve ekonomik coğrafya ile fiziki coğrafya arasındaki ilişkileri coğrafi ilkelere göre değerlendirir. Beşeri ve ekonomik coğrafyanın bölümlerini sınıflandırır. Beşeri ve ekonomik coğrafyayı tanımlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Beşeri ve ekonomik coğrafyanın temel kavramlarını, bölümlerini ve içeriğini kavrar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Nüfus, yerleşme, göçler, diller, dinler, ırklar, kültürlerin yeryüzüne dağılışı. Tarım coğrafyası, hayvancılık, ormancılık, madenler ve enerji kaynakları, sanayi coğrafyası, dünya gıda kaynakları, ticaret, turizm. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sosyal Bilgiler Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Beşeri ve ekonomik coğrafyanın tanımı, konusu ve bölümleri. |
Beşeri ve ekonomik coğrafya terimlerini verilen kaynaklardan okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
|
2 |
Yerleşme coğrafyası ile ilgili temel kavramlar. Yerleşmeyi etkileyen faktörler. |
Atlas ve haritaların incelenerek yerleşmenin dikey ve yatay sınırlarının belirlenmesi |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
|
3 |
Yerleşme tipleri: Kır yerleşmeleri ve dağılışı. Şehir yerleşmeleri ve dağılışı, il, ilçe ve köy kavramları |
Dünyanın farklı ülkelerinde ve Türkiye´deki şehir ve kır ayırımı kriterlerinin araştırılması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
4 |
Nüfus coğrafyası ile ilgili temel kavramlar. İnsanın ortaya çıkışı. Dünya nüfusunun genel özellikleri ve değişimi |
İnsanın biyolojik bir varlık olarak ortaya çıkışının farklı kaynaklardan araştırılması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
5 |
Demografik özellikler. Nüfus değişiminde rol oynayan faktörler: Doğurganlık, ölümler, göçler |
Gelişmiş, gelişmekte olan ve geri kalmış ülkelerden ikişer tanesinin nüfusunun yaş ve cinsiyet verilerinin elde edilmesi, |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
6 |
Ekonomik coğrafyanın tanımı, özellikleri ve bölümleri |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
7 |
Tarım coğrafyası: Tarımı etkileyen faktörler. Toprak tarım arasındaki ilişki |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
8 |
Arasınav |
Dönem boyunca ele alınan konuların çalışılması |
Açık Uçlu sorular |
|
9 |
Tarım tipleri. Dünya´daki tarım ürünleri. |
Buğday, pamuk, zeytin, pirinç, şekerpancarı gibi belli başlı tarım ürünlerini en fazla yetiştiren ülkelerin belirlenmesi |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
10 |
Sanayi: Sanayi faaliyetlerini etkileyen faktörler. Belli başlı sanayi tipleri. Dünya´da sanayinin dağılışı ve genel özellikleri |
Sanayileşmenin tarihi gelişiminin araştırılması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
11 |
Enerji kaynakları: Tükenebilir Enerji Kaynakları: Kömür, petrol, doğal gaz, nükleer enerji. |
Dünyadaki en fazla kömür, petrol, doğalgaz ve nükleer santrale sahip ülkelerin listelenmesi |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
12 |
Yenilenebilir enerji kaynakları: Hidroelektrik, jeotermal, rüzgâr, güneş, biokütle vb. |
Dünyada yenilenebilir enerjiye sahip ülkelerin sıralanması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
13 |
Ticaret: Temel kavramlar. Türleri. Ticareti etkileyen faktörler. İç Ticaret. Dış Ticaret. |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
14 |
Turizm ve rekreasyon: Rekreasyon. Turizm: Gelişmesi, etkileyen faktörler, rekreasyon ve turizm alanları. Belli başlı turizm alanları. |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma ve grup çalışması |
|
15 |
Dünyada turizm bölgeleri ve çekicilikleri. Turistlerin yer tercihleri. |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Soru – cevap, tartışma, grup çalışması |
|
16/17 |
Final Sınavları |
Dönem boyunca işlenen konular |
Açık Uçlu sorular |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tümertekin,E.,Beşeri Coğrafya:Giriş,İÜ Ed.Fak.Yay.,İstanbul,1994.
Tümertekin,E.,Beşeri Coğrafya:Giriş,İÜ Ed.Fak.Yay.,İstanbul,1994.
Doğanay,H.ve diğer.,Coğrafya?ya Giriş 2 :Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya:Aktif Yay.İstanbul,2003.
Özgüç,N.,Turizm Coğrafyası.Özellikler.Bölgeler:Çantay Kitabevi, , İstanbul,1998
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
2 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
0 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
1 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
0 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
2 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
0 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
4 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
3 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
5 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
0 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
3 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
2 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
4 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 132 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|