|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 107 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyolojinin ortaya çıkışına sebep olan çeşitli etmenleri ayırt eder. Temel sosyolojik kavramların bilimsel içeriklerine göre düşünme mekanizmalarını değerlendirir. Türkiyedeki sosyolojik çalışmaların boyutlarını fark eder. Sosyal yapı ve değişme kavramlarını sosyolojik perspektif ile açıklar. Sosyal değişmenin mekanizmasını ve onu hazırlayan faktörleri sıralar. İçinde yaşadığı toplumun yapısını analiz eder. Sosyal bilimler içinde sosyolojinin metodolojisini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyoloji biliminin yapı ve yöntemlerini kavratmak; sosyal değişimi ve içinde bulunduğu toplumun yapısını tanıtmak ve öğrenciye sosyolojik bir perspektif kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları, Dünyada ve Türkiyede sosyolojinin tarihsel gelişimi, Türkiyede ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi; sosyal gruplar ve özellikleri, sosyolojide yöntem, birey toplum ilişkisi ve toplumun bireye etkisi, sosyolojik açıdan eğitim, eğitim toplum birey ilişkisi, toplumsal bir kurum olarak okul, öğretmen ve öğrencinin sosyolojik açıdan rol ve sorumlulukları, eğitimde fırsat eşitliği, sosyal hareketlilik, statü, sınıf ve tabakalaşma, kültür toplum ve medeniyet ilişkisi, güncel sosyolojik çalışma örnekleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyolojinin doğuşunu hazırlayan temel sebepler |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
2 |
Sosyolojinin doğuşundan önce Avrupadaki genel sosyal yapı. |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
3 |
Sosyolojinin doğuşuna ait temel düşünceler |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
4 |
Sosyolojinin alt dalları |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
5 |
Sosyolojinin temel kavramları |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
6 |
Sosyolojik bir olgunun analizinin yapılması |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
7 |
Kurumlar sosyolojisi ve öğeleri |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
8 |
Vize Sınavı |
|
|
|
9 |
Türkiyedeki sosyoloji çalışmaları ve Türk sosyologları |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
10 |
Sosyolojide sosyal yapı-sosyal değişme |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
11 |
Sosyal değişme,gelişme ve kültür |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
12 |
Sosyal değişme,gelişme ve kültür |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
13 |
Sosyoloji eğitim İlişkileri |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
14 |
Sosyoloji eğitim İlişkileri |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mills W, Bilgi Sosyoloji ve Bilgi Sosyolojisi Üzerine, [2]Paragraf Yayınları.(2005)
Anthony Giddens, Sosyoloji,Kırmızı yayınları, 2008
Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji, Ekin Kitabevi, 2007
Kadir Cangızbay, Sosyolojiler değil Sosyoloji, Ütopya yy
Margaret M. Poloma, Çağdaş Sosyoloji Kuramları Gündoğan Yayınları,1993
Zeki Arslantürk, Tayfun Amman; Sosyoloji / Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, Çamlıca yy,2002
Durkheim, Sosyoloji Dersleri, İletişim yy, 2006
Cemil Meriç/Ümit Meriç Yazan, Sosyoloji Notları ve Konferanslar, iletişim yy, 1999
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
3 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
0 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
3 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
0 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
3 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
4 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
3 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
2 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
2 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
5 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
3 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
2 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
4 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 71 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|