|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Arkeoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 105 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. HAYRİYEAKIL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Arkeoloji Bilimine ait temel kavramları açıklar. Arkeolojinin kaynaklarını kullanır. İnsanlık tarihinde Arkeoloji Biliminin önemini özetler. İnsanlık tarihinin üretime dayalı kronolojik akışını sınıflandırır. Çağlara ve coğrafyalara göre karşılaştırma yapar. İnsanlık Tarihindeki teknik ve sanatsal gelişmelerini kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Arkeolojinin temel kavramlarını öğretmek öğrenciye bu bilimi tanıtmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Arkeolojinin tanımı, çalışma alanı, kullanılan yöntemler, arkeolojik tarihlendirme, arkeolojik buluntulardan insanlığın geçmişteki farklı deneyimlerini (barınma, beslenme, ticaret, teknoloji vs.) keşfetme; Türkiye ve dünyada ortaya çıkarılan önemli arkeolojik merkezler (Mısır, Mezopotamya, Anadolu, Orta Asya vb.); ünlü yabancı ve Türk arkeologlar ve önemli çalışmalarından örnekler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin Tanımı Kaynakça Tanıtımı |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,Görsel anlatım |
|
2 |
Arkeolojinin Anadoludaki başlangıcı |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,Görsel anlatım |
|
3 |
Müzeciliğin temel kavramları |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
4 |
Eski eser nedir, koruma ilkeleri |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
5 |
Eski eserlerle ilgili yasal zorunluluklar |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
6 |
Anadolu Arkeolojisi(Hititler döneminden itibaren) |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
7 |
Anadoludaki arkeolojik merkezler |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
8 |
Ara sınav
|
Sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Anadoludaki arkeolojik merkezler |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
10 |
Anadoludaki arkeolojik merkezler |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
11 |
Anadoludaki arkeolojik merkezler |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
12 |
Anadoludaki arkeolojik merkezler |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
13 |
Osmanlı dönemi arkeoloji çalışmaları |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
14 |
Osmanlı dönemi arkeoloji çalışmaları |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
Düz anlatım,görsel anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
William M. Ramsay, Anadolu’nun Tarihi Coğrafyası, Çev. Mihri Pektaş, M.E.B.
Yayını, İstanbul 1960.
Kemal Balkan, Mama Kralı Anum-Hirbi’nin Kaniş Kralı Warşama’ya Gönderdiği
Mektup, T.T.K. Yayını, Ankara 1957.
Emin Bilgiç, “Anadolu’nun İlk Yazılı Kaynaklarındaki Yer Adları ve Yerlerinin
Tayini Üzerine İncelemeler”, Belleten 39, 1946.
James Mellaart, Çatalhöyük, Anadolu’da Bir Neolitik Kent, Çev. Gökçe Bike
Yazıcıoğlu, 2003
Ekrem Akurgal, Eski Anadolu Uygarlıkları, NET Turistik yayınları, İstanbul 1988
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
1 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
1 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
1 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
1 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
1 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
1 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
3 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
1 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
1 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
1 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
1 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
1 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
1 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
1 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
1 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
1 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|