Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Arkeoloji

Dersin Kodu : SB 105

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. HAYRİYEAKIL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Arkeoloji Bilimine ait temel kavramları açıklar.
Arkeolojinin kaynaklarını kullanır.
İnsanlık tarihinde Arkeoloji Biliminin önemini özetler.
İnsanlık tarihinin üretime dayalı kronolojik akışını sınıflandırır.
Çağlara ve coğrafyalara göre karşılaştırma yapar.
İnsanlık Tarihindeki teknik ve sanatsal gelişmelerini kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Arkeolojinin temel kavramlarını öğretmek öğrenciye bu bilimi tanıtmaktır.

Dersin İçeriği : Arkeolojinin tanımı, çalışma alanı, kullanılan yöntemler, arkeolojik tarihlendirme, arkeolojik buluntulardan insanlığın geçmişteki farklı deneyimlerini (barınma, beslenme, ticaret, teknoloji vs.) keşfetme; Türkiye ve dünyada ortaya çıkarılan önemli arkeolojik merkezler (Mısır, Mezopotamya, Anadolu, Orta Asya vb.); ünlü yabancı ve Türk arkeologlar ve önemli çalışmalarından örnekler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin Tanımı Kaynakça Tanıtımı Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,Görsel anlatım
2 Arkeolojinin Anadoludaki başlangıcı Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,Görsel anlatım
3 Müzeciliğin temel kavramları Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
4 Eski eser nedir, koruma ilkeleri Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
5 Eski eserlerle ilgili yasal zorunluluklar Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
6 Anadolu Arkeolojisi(Hititler döneminden itibaren) Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
7 Anadoludaki arkeolojik merkezler Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
8 Ara sınav Sınava hazırlık Yazılı Sınav
9 Anadoludaki arkeolojik merkezler Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
10 Anadoludaki arkeolojik merkezler Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
11 Anadoludaki arkeolojik merkezler Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
12 Anadoludaki arkeolojik merkezler Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
13 Osmanlı dönemi arkeoloji çalışmaları Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
14 Osmanlı dönemi arkeoloji çalışmaları Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
15 Genel değerlendirme Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. Düz anlatım,görsel anlatım
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  William M. Ramsay, Anadolu’nun Tarihi Coğrafyası, Çev. Mihri Pektaş, M.E.B. Yayını, İstanbul 1960.
 Kemal Balkan, Mama Kralı Anum-Hirbi’nin Kaniş Kralı Warşama’ya Gönderdiği Mektup, T.T.K. Yayını, Ankara 1957.
 Emin Bilgiç, “Anadolu’nun İlk Yazılı Kaynaklarındaki Yer Adları ve Yerlerinin Tayini Üzerine İncelemeler”, Belleten 39, 1946.
 James Mellaart, Çatalhöyük, Anadolu’da Bir Neolitik Kent, Çev. Gökçe Bike Yazıcıoğlu, 2003
 Ekrem Akurgal, Eski Anadolu Uygarlıkları, NET Turistik yayınları, İstanbul 1988
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 1
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 1
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 1
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 1
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 1
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 1
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 5
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 3
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 1
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 1
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 1
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 1
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 1
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 1
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 1
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 1
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 86
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.44
Dersin AKTS Kredisi: 3