|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Genel Fiziki Coğrafya |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 102 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ABDULLAH BALCIOĞULLARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Coğrafyanın tanımını, konusunu, ilkelerini açıklar.
Coğrafyanın bölümlerini sınıflandırır. Harita bilgisi ile ilgili temel kavramları açıklar. Matematik coğrafya ile ilgili soruları çözer. Yerkürenin yapısını açıklar. 6) Klimatoloji ile ilgili temel kavramları, olguları ve dünyadaki iklimlerin genel özelliklerini karşılaştırır. Jeomorfoloji ile ilgili temel kavramları, olguları ve başlıca yeryüzü şekillerinin genel özelliklerini açıklar. Hidrografya ile ilgili temel kavramları, olguları ve yeryüzündeki su döngüsünün, yüzey sularının, göllerin, denizlerin, okyanusların ve yer altı sularının genel özelliklerini açıklar. 9) Vejetasyon coğrafyası ile ilgili temel kavramları, olguları ve yeryüzündeki başlıca vejetasyon kuşaklarının genel özelliklerini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
genel fiziki coğrafya ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafyanın ilkelerine göre kavrar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Jeomorfoloji (temel jeoloji bilgileri, yeryüzü şekilleri bilgisi), hidrografya (akarsular, yeraltı suları, göller, denizler), iklim bilimi, toprak coğrafyası (oluşum, çeşitleri, dağılışı, toprak sorunları), bitki coğrafyası (yetişme ortamı şartları, dağılışı). |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sosyal Bilgiler Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Coğrafyanın tanımı ve coğrafya biliminin gelişimi |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
2 |
Uzay, Güneş Sistemi, Dünya ve iç yapısı |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
3 |
Kartografya, projeksiyonlar bilgisi, enlem- boylam, |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
4 |
Klimatoloji |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
5 |
Klimatoloji |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
6 |
Fluvial Jeomorfoloji (Akarsu Topoğrafyası) |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
7 |
Kurak ve Yarı Kurak Bölgeler Jeomorfolojisi |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Açık uçlu sorular |
|
8 |
Arasınav |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
9 |
Glasyal (Buzul) Jeomorfoloji |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
10 |
Karst Jeomorfolojisi |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
11 |
Oseanografya |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
12 |
Volkanoloji |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
13 |
Toprak Coğrafyası |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
14 |
Bitki Coğrafyası |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
15 |
Kıyı Bölgeler Jeomorfolojisi |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Sunu, Proje |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavları |
Derste işlenen konuların çalışılması |
Açık Uçlu Sorular |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Doğanay,H.,(1993), Coğrafya´ya Giriş "Metotlar,İlkeler ve Terminoloji"2.baskı,Gazi Büro Kitapevi,Ankara.
Şahin , C.(Ed.) (2010). Genel Fiziki Coğrafya. Gündüz Yayınevi. Ankara
Güney,E.,(1996),Yerbilim Terimleri Sözlüğü:Öz.Eğt.Yayın. İstanbul.
Atalay, İ.,(1989),Toprak Coğrafyası (Genişletilmiş 2.Baskı):Ege Üniversitesi Edebiyat Fak. Yay.,No:8, Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova-İzmir.
Özgüç,N.,Tümertekin,E.,(2000),Coğrafya.Geçmiş.Kavramlar.Coğrafyacılar:Çantay Kitabevi,ISBN:975-7206-34-2,İstanbul.
Baydil,E.,(2001),Coğrafyaya Giriş:Genişletilmiş 4.Baskı,PEGEM A Yay.,ISBN:975-6802-31-06,Ankara.
Doğanay,H.,(2003), Coğrafya’ya Giriş 1 Genel ve Fiziki Coğrafya: Aktif Yayınevi, Erzurum.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
1 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
0 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
0 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
0 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
5 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
0 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
1 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
0 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
0 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
0 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
0 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
0 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
0 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 172 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|