|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Özel Öğretim Yöntemleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 310 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyal bilgiler dersinin doğasını kavrar. Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan tema ve kazanımları tanır. Çağdaş öğretim yaklaşımlarının felsefi temellerini bilir ve Sosyal bilgiler öğretimindeki yerini tartışır. İlköğretim öğrencilerinin sosyal alanda sahip oldukları kavramları tanır ve etkili kullanılması için gerekli girişimleri fark eder. Öğrencilerde kavramsal değişimi sağlamada etkili öğretim yöntemleri/tekniklerini bilir. Etkili bir sosyal bilgiler öğretiminin gerçekleşmesinde gerekli standartlar ve uygun öğrenme ortamı için öneriler getirir. Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlar. Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlamada bireysel sorumluluk alarak işbirliği içinde çalışır. Sosyal bilgiler öğretiminde karşılaşılan sorunlara çözüm üretir ve bunları akranlarıyla paylaşır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyal Bilgiler öğretiminin temel amaçlarını kavratma, sosyal bilgiler dersi öğretim programı hakkında bilgi edindirme, sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve materyallerini tanıtma, uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Alana özgü temel kavramlar ve bu kavramların alan öğretimiyle ilişkisi, alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları, alan öğretiminin genel amaçları, kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller. İlgili Öğretim Programının incelenmesi(amaç, kazanım, tema, ünite, etkinlik, v.b.). Ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyal bilgiler öğretiminin temel amaçları nelerdir?, Etkili bir sosyal bilgiler öğretimi için neler gereklidir? İşbirlikli öğrenme gruplarında tartışılması ve sınıfça paylaşılması. Sınıfın ön bilgilerinin ve kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması |
Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
2 |
Sosyal bilgiler dersinin temel yapısı ve NCSS ilk kuruluşundan günümüze sosyal bilgiler alanında yaptıkları çalışmalar ve bunların Türkiye programlarında sosyal bilgiler dersine etkileri |
Program kılavuzunun incelenmesi, internet erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr |
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
3 |
Yapılandırmacı öğretim modelini tanıtılması ve bu yaklaşım doğrultusunda oluşan sosyal bilgiler programların incelenmesi konuyla ilgili görüşlerin ortaya konulması |
|
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
4 |
Öğrenme kuramları ve sosyal bilimleri öğretimindeki uygulamaları. Tam öğrenme ve taksonomisi, Çoklu Zekâ Kuramı ve işbirlikli öğrenme yönteminin detaylı olarak incelenmesi ve sosyal bilgiler öğretimindeki uygulamalarının örneklendirilmesi |
|
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
5 |
Öğretim yöntemleri: (örnek olay, tematik öğrenme, proje temelli öğrenme, problem çözme, işbirlikli öğrenme |
Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama |
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
6 |
Öğretim yöntemleri: (örnek olay, tematik öğrenme, proje temelli öğrenme, problem çözme, işbirlikli öğrenme) sınıf içi uygulamaları ve örneklerin sunulması |
|
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
7 |
Tartışma-Anlatım Yöntemi ve teknikleri |
Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama |
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
8 |
Vize Sınavı
|
|
|
|
9 |
Akvaryum, beyin fırtınası, beyin eseri, baklava, karşıt görüş geliştirme ve diğer tartışma teknikleri ilgili verilen kazanımlar doğrultusunda sınıf içi uygulamaları ve örneklerin sunulması |
|
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
10 |
Yaratıcı düşünme ve yaratıcı düşünmeyi geliştiren teknikler. (Beyin fırtınası, balık kılçığı, sinektik, konuşan resimler etkinliği, empati tekniği, yaratıcı drama, kukla vs. İşbirlikli öğrenme gruplarında söz konusu tekniklerle ilgili etkinlikler |
|
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
11 |
Drama uygulamaları, Kavram öğretimi, kavram öğretiminde kullanılan öğretim teknikleri: Kavram haritaları, anlam çözümlene tabloları, kavramsal değişim metinleri, kavram ağları |
Eğitsel oyunlarla ilgili araştırma ve tasarlama çalışmaları |
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
12 |
Belirlenen kazanımları eğitsel oyunlarla kazandırmaya yönelik etkinliklerin tasarlanması |
Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama |
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
13 |
Eleştirel düşünme ve eleştirel düşünmeyi geliştiren teknikler. |
Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama |
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
14 |
Eleştirel düşünme ve eleştirel düşünmeyi geliştiren teknikler. |
Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama |
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
15 |
Sınıf dışı teknikler (Gözlem görüşme, vs.) |
|
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tay B. ve Öcal A. Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegem A Yay. Ankara: 2011
Bilgili, Ali Sinan (Editör), Sosyal Bilgilerin Temelleri, Pegem A yay., Ankara, 2010
Öztürk C. ve Dilek D. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegem A Yay., 2002.
Baymur, F., Tarih Öğretimi, İnkılap Yay., İstanbul, 1949
Bingham, A., Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi
Dilek, D., Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünme Gelişimi,
Erden, M., Sosyal Bilgiler Öğretimi
İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi, YÖK/Dünya Bankası Ö.E.P.,
Kısakürek, M.A ve Paykoç, F., Sosyal Bilgiler Öğretimi
Moffatt, M., Sosyal Bilgiler Öğreitmi,
Nichol, J., Tarih Öğretimi, (çev. M. Safran),
Oğuzkan, A. F., Öğretmenliğin Üç Yönü
Sönmez, V., Sosyal Bilgiler Öğretimi,
Turan, R. ve Ulusoy Kadir, Sosyal Bilgilerin Temelleri, PegemA Akademi Yay., Ankara, 2011
Safran, M. (Editör), Sosyal Bilgiler Öğretimi, PegemA Yay. Ankara, 2009
Alkan C. ve Kurt M. Özel Öğretim Yöntemleri, Anı Yay., Ankara, 2007
Bilgili, Ali Sinan (Editör), Sosyal Bilgilerin Temelleri, Pegem A yay., Ankara, 2010
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
5 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
5 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
5 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
5 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
5 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
5 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
5 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
5 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
5 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
5 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
5 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
5 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
5 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
5 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
5 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|