|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türkiyede Şehirleşme Ve Nüfus Hareketleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ESÇ442 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ABDULLAH BALCIOĞULLARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Politika ve nüfus değişimi arasındaki ilişkiyi kavrar Cumhuriyet dönemi ülkemiz nüfusunun özelliklerini açıklar Cumhuriyet öncesi Türkiye´deki şehirlerin özelliklerini değerlendirir. Günümüz Türkiye´sinin nüfus artışı ve şehirleşme arasındaki ilişkiyi ve sorunlarını belirler Şehirlerde yaşan çözüm önerilerinde bulunan başlıca sorunları belirleyerek çözüm önerilerinde bulunur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türkiye´deki şehirleşme ve nüfus hareketlerinin nedenleri ve sonuçlarının farkında olur ve çözüm önerilerinde bulunur. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Osmanlıdan cumhuriyete demografik hareketler, politikaların bu değişime olan etkisi, kentleşme ve sonuçları, kırsal kesimde yaşanan sorunlar ve şehirleşmeye olan etkileri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sosyal Bilgiler Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkiye´nin konumu ve özellikleri |
Türkiye´nin konumunu harita üzerinden çalışarak raporlaştırma |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
2 |
Nüfusun tanımı, göç, göçün nedenleri |
Farklı ülkelerin nüfus miktarlarını belirleme |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
3 |
Türkiye nüfusunun nitel ve nicel özellikleri. |
tuik.gov.tr adresinden nüfus özelliklerini inceleme |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
4 |
Osmanlı´da şehir ve toplum |
Osmanlıda şehir ve köy hayatı ile ilgili bilimsel makale özetleme |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
5 |
Cumhuriyetin ilk yıllarında nüfus ve şehir |
Cumhuriyet yıllarındaki şehirlerin özelliklerini hazırlama |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
6 |
Şehirlerin gelişmesi ve özellikleri |
Ahmet Mithat Efendi´nin Berlin´de Üç Gün isimli eserinin okunması |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
7 |
Türkiye’de kırsal ve kentsel yerleşmeler ve özellikleri |
Hikmet Birand´ın Anadolu Manzaraları isimli eserinin okunması |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
8 |
Arasınavlar |
Çalışmaların ara özeti |
yok |
|
9 |
Nüfus artış hızı, şehirlere göç ve sosyolojik sorunlar |
Günlük gazetelerden şehirlerde yaşanan sorunların belirlenmesi |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
10 |
Şehirleşme ve doğal ortama etkisi |
Ekoloji kitabından ilgili kısmı okumak |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
11 |
Şehirleşme ve doğal ortama etkisi |
Ekoloji kitabından ilgili kısmı okumak |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
12 |
Şehirleşme ve ekonomik boyut |
Sanayi dağılış haritasını incelemek |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
13 |
Kır nüfusunun günümüz durumu ve sorunları |
Kırsal alanda yaşayan bir kaç kişiyle yaşadıkları sıkıntılar üzerine görüşme yapmak |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
14 |
Kentleşme ve çarpık yapılaşma |
İçinde bulunulan şehrin göze çarpan sorunlarını belirleme |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
15 |
Kentleşme ve estetik sorunu |
Çeşitli Avrupa şehirleri ve Türkiye şehirlerini resimlerini slayt haline getirip sınıfta sunmak |
Düz anlatım, tartışma, grup çalışması |
|
16/17 |
Finaller |
Çalışmaların değerlendirilmesi |
Açık uçlu soru |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yazıcı, H. ve Koca, M., ((2010). Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. Pegem Yayınları, Ankara
Atalay, İ. (2011). Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya. META Basım, İzmir
Tümertekin, E.ve Özgüç N. (1998). Beşeri Coğrafya / İnsan, Kültür, Mekan. Çantay Kitabevi. İstanbul
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
0 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
0 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
0 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
4 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
0 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
0 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
5 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
0 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
2 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
0 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
0 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
2 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|