|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Öğrenme Psikolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
ESÇ202 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FİLİZ YURTAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenme kuramlarını genel olarak sınıflandırır ve bu kavrayışını kullanarak somut öğrenme durumlarını yorumlayabilir. Öğrenme kuramlarının özellikle öğrenme ve davranış tanımları arasındaki farkı kavrar. Klasik öğrenme kuramının ilkelerini kavrar. Klasik öğrenme kuramına göre öğrenmenin nasıl olduğunu kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
ALAN İÇİ SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğrenme psikolojisinin kapsamı, temel kavramları, kuramları, araştırma yöntemleri ve uygulama alanları hakkında öğrencilere temel bilgi kazanımı sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders kapsamında davranışçı kuram, bilişsel kuram ve sosyal öğrenme kuramı ile ilgili bilgiler verilmektedir. Üç kuramın sayıltıları, kavramları, ilke ve modelleri açıklanmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlköğretim Bölümü Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğrenme ile İlgili Kavramlar
|
Yok |
Anlatma ve sunu |
|
2 |
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler
|
Okuma |
Anlatma, sunu ve soru-cevap |
|
3 |
Öğrenme Kuramlarına genel bir bakış |
Okuma |
Anlatma ve sunu |
|
4 |
Davranışçı Öğrenme kuramları
|
Okuma |
Anlatma ve sunu |
|
5 |
Klasik Koşullanma
|
Okuma ve ev ödevi |
Anlatma, sunu ve soru-cevap |
|
6 |
Edimsel Koşullanma
|
Okuma ve ev ödevi |
Anlatma, sunu ve soru-cevap |
|
7 |
Sosyal Öğrenme Kuramı
|
Okuma ve ev ödevi |
Anlatma, sunu ve soru-cevap |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Bilişsel Öğrenme Kuramları
|
Okuma |
Anlatma ve sunu |
|
10 |
Gestalt Öğrenme Kuramı
|
Okuma ve ev ödevi |
Anlatma, sunu ve soru-cevap |
|
11 |
Bilgiyi İşleme Kuramı |
Okuma ve ev ödevi |
Anlatma, sunu ve soru-cevap |
|
12 |
Beyin temelli öğrenme
|
Okuma ve ev ödevi |
Anlatma, sunu ve soru-cevap |
|
13 |
Yapılandırmacı yaklaşım
|
Okuma ve ev ödevi |
Anlatma, sunu ve soru-cevap |
|
14 |
Öğrenme kuramlarını değerlendirme
|
Okuma ve ev ödevi |
Anlatma, sunu ve soru-cevap |
|
15 |
Öğrenme kuramlarını değerlendirme
|
Okuma ve ev ödevi |
Anlatma, sunu ve soru-cevap |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Akman Yasemin ve Erden Münire (2001).Gelisim ve Öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
2. Arık, A. İ. (1995). Öğrenme Psikolojisine Giriş. İstanbul: DER yayınları
3. Bacanlı H. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
4. Çelen, N. (1999). Öğrenme. Ankara: İmge Kitabevi
5. Domjan,M.(2003). The principles of learning and behavior (5th ed.). London: Wadsworth.
6. Domjan M. (2004). Koşullanma ve Öğrenmenin Temelleri (Çev: Hakan Çetinkaya). Ankara: TPD Yayınları.
7. Kılıçcı Y. (2000). Okulda Ruh Sağlığı. Ankara: Anı Yayıncılık.
8. Morris, C.G.(1996).Psikolojiyi Anlamak (Çev. Ed: Ayvaşık, B., ve Sayıl, M. - 2002). Ankara: TPD Yayınları.
9. Senemoğlu N. (2001). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Gazi Kitabevi.
10. Selçuk Z. (2001). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
11. Ulusoy A. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara. Anı Yayıncılık.
12. Yeşilyaprak Binnur- Editör (2002). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet siteleri ve makaleler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
3 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
5 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
4 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
1 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
1 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
0 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
0 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
4 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
2 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
4 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
3 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
2 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
2 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
3 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
3 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|