Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çevresel Etki Değerlendirme

Dersin Kodu : BL 482

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. HALİL ÇAKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çevresel etki değerlendirme ile ilgili ön CED, nihai CED, Stratejik CED gibi temel tanımları bilir.
Çevresel etki değerlendirmenin ile ilgili hukuksal süreçlerin nelere olduğu, hangi tip ve büyüklükteki işletmelerin çevresel etki değerlendirme projesi hazırlamak zorunda olduğunu bilir.
Çevresel Etki değerlendirme kapsamında ekolojik risk analizi, planlanması ve yönetimi konusunda temel bilgilere sahiptir.
Herhangi bir alanda yapılması düşünülen CED süreci kapsamında gerekli olan temel bilgilerin nelere olduğu, bu bilgilere nasıl ulaşılacağı konusunda pratik bilgileri sahiptir.
Çevresel Etki Değerlendirme kapsamında kullanılan farklı yöntemleri bilir ve yönetebilir.
Daha önce hazırlanmış olan bir CED projesini analiz edebilme ve sonuçları nasıl sunulacağı konusunda uygulamalı olarak bilgi edinmiştir
Sahip olduğu Biyoloji bilgisini değerlendirerek CED raporunun biyolojik çevreye etkisi hakkında karar verebilme kabiliyetine sahiptir.
Başarılı bir CED raporu nasıl yazılır, nelere dikkat edilir, ifade ve içerik olarak hangi özelliklere sahip olması gerektiği konusunda bilgi sahibidir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilim, araştırma ve proje kavramları, Çevresel Etki değerlendirmesi`nin (ÇED`in) tarihçesi, gelişimi ve amaçları, dünyada ve ülkemizde ÇED ile ilgili gelişmeler ve ÇED`le ilgili temel kavramlar bu dersin temel konularını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği : Bu ders kapsamında düşünülen insan faaliyetlerin çevreye olası etkilerinin ortaya çıkmadan önce çevresel riskin belirlenmesi ve gerekli önlemlerin alınabilmesi için gerekli bilgi alt yapısının oluşturulması hedeflenmektedir. Risk değerlendirme uygulama, yönetim ve geliştirme kavramları ile ilgili öğrencilere gerekli kazanımların saglanması. Ulusal ve uluslararası sözleşmeler, doğa koruma alanında etkin olan gönüllü kuruluşların tanıtılması da bu dersin amacları içinde yer almaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik 3


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çevresel etki değerlendirme nedir? ÇED ile ilgili bazı terimler power point sunumu
2 Çevresel etki değerlendirmenin tarihçesi, Dünyada ÇED ile ilgili gelişmeler power point sunumu
3 Çevresel etki değerlendirmenin amacı ve içeriği power point sunumu
4 Çevresel etki değerlendirmenin aşamaları power point sunumu
5 ÇED kullanım alanları power point sunumu
6 ÇED Yöntemleri, örtmeler yöntemi, Kontrol Listesi yöntemi, Basit kontrol listeleri power point sunumu
7 ÇED ile ilgili örnek çalışmalar power point sunumu
8 vize sınavı yazılı ve sözlü sunum sınavı
9 Örnek çalışma sunumu (öğrenciler tarafından) Rapor incelem sonuç sunumu
10 Örnek çalışma sunumu (öğrenciler tarafından) Rapor incelem sonuç sunumu
11 Örnek çalışma sunumu (öğrenciler tarafından) Rapor incelem sonuç sunumu
12 Örnek çalışma sunumu (öğrenciler tarafından) Rapor incelem sonuç sunumu
13 Örnek çalışma sunumu (öğrenciler tarafından) Rapor incelem sonuç sunumu
14 Örnek çalışma sunumu (öğrenciler tarafından) Rapor incelem sonuç sunumu
15 Örnek çalışma sunumu (öğrenciler tarafından) Rapor incelem sonuç sunumu
16/17 final yazılı ve sözlü sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yücel, M. (1996). Çevresel Etki Değerlendirmesi. Baki Kitapevi Yayınları, yayın no: 24
 Yiğit N. Ve ark., (2002) Çevresel Etki Değerlendirme “ÇED”
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 10 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır 5
2 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme 5
3 Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir 5
4 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir 5
5 Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 2 32
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 3 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 96
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.84
Dersin AKTS Kredisi: 4