|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Populasyon Ekolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
BL 477 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HALİL ÇAKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel biyoloji bilgilerini kullanarak populasyonların dinamik yapılarını kavrama Bitki ve hayvan populasyonlarının yapısal özellikleri hakkında bilgi sahibi olma Populasyonun gelişimini etkileyen çevresel koşulların neler olduğunu anlama Doğal kaynakların yönetilmesinde populasyon ekolojisi kullanarak doğru planlama yapabilme yeteneğini geliştirme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Belli bir ortamda tek bir türe ait bireylerin oluşturduğu topluluğun yapısı, gelişimi ve özellikle değişimi ve bunların nedenleri bu dersin ana temasını oluşturmaktadır. Farklı türleri ait populasyonların yapısal değişimlerini izleyebilme, ve elde edilen sonuçları populasyon ekolojisi ve biyoçeşitliliğin korunması doğrultusunda yorumlayabilme. |
|
Dersin İçeriği |
: |
The principle aim of this course is to familiarize graduate students to the important current topics in population ecology. A population, in ecological sense, is a group of organisms of the same species, which roughly occupy the same geographical area at the same time. Topics will include mathematical models of population growth, patterns of dispersion, population density, population harvesting, rates of natality and mortality, limits on population growth, population viability analysis, habitat fragmentation and metapopulations, predation and population cycles, competition, and estimation of population parameters. In addition, the role of the population ecology as a science on the conservation of biodiversity will be discussed.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik 4 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Populasyon Kavramı, tür içi ve türler arası ilişkiler |
|
power point sunumu, anlatım |
|
2 |
Populasyonun yapısal özellikleri (Dağılış, yoğunluk, biyokütle, vb) |
|
power point sunumu, anlatım |
|
3 |
Populasyonda sayma yöntemleri, markalama ve doğrudan sayma |
|
power point sunumu, anlatım |
|
4 |
Populasyon büyüklüğü, doğum oranı, göçler |
|
power point sunumu, anlatım |
|
5 |
Ölüm oranı ve göçler, yaşam tabloları ve eğrileri |
|
power point sunumu, anlatım |
|
6 |
Populasyonda kantitatif değişimler, düzensiz değişimler, düzenli değişimler, yeni türlerin etkisi |
|
power point sunumu, anlatım |
|
7 |
Populasyon dinamiği konusuna giriş |
|
power point sunumu, anlatım |
|
8 |
vize sınavı |
|
written exam |
|
9 |
Populasyonun gelişmesi, biyolojik artış potansiyeli, Çevresel tepki, ortamın taşıma gücü |
|
power point sunumu, anlatım |
|
10 |
Geometrik artış ve Lojistik eğri modelleri |
|
power point sunumu, anlatım |
|
11 |
Populasyon dengesi etkileyen faktörler |
|
power point sunumu, anlatım |
|
12 |
Yoğunluğa bağlı faktörler, Yoğunluğa bağlı olmayan faktörler |
|
power point sunumu, anlatım |
|
13 |
Canlı kaynakların kullanımında populasyon dinamiğinin önemi |
|
power point sunumu, anlatım |
|
14 |
Lojistik eğri ve avlanabilir hayvan sayısının dengeli kullanımı |
|
power point sunumu, anlatım |
|
15 |
Doğal kaynakların yönetimi |
|
power point sunumu, anlatım |
|
16/17 |
final sınavı |
|
written exam |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kocataş, A. (2003) Ekoloji ve Çevre Biyolojisi. Ege Üniv. Yayınları, yayın no: 20
Rockwood, L. (2006) Introduction to population ecology, Blackwell publishing
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır |
5 |
|
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
4 |
|
3 |
Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir |
3 |
|
4 |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir |
4 |
|
5 |
Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
3 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|