Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Faydalı Bitkiler

Dersin Kodu : BL 476

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NECATTİN TÜRKMEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bitkilerin kullanım alanlarını bilir.
Bitkilerin insan sağlığında önemli rol oynadığını kavrar.
Bitkilerdeki kimyasal bileşiklerin yaptığı etkiler hakkında bilgilenir.
Kültür ve yabani bitkiler arsındaki farkı bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin sonunda öğrenciler, faydalı bitkiler ve onların kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olacaklardır.

Dersin İçeriği : Faydalı bitkilerdeki primer ve sekonder bileşikler, besin bitkileri (tahıllar, sebzeler, meyveler, yağ bitkileri), baharatlar, endüstri bitkileri, uyarıcı bitkiler, tıbbi bitkiler, yem bitkileri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Classroom


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Faydalı bitkilerin tanımı, gruplandırılması Okuma Yüz yüze eğitim
2 Bitkilerdeki primer ve sekonder bileşikler Okuma Yüz yüze eğitim
3 Besin bitkileri; tahıllar Okuma Yüz yüze eğitim
4 Sebzeler; yapraklarından ve köklerinden faydalanılanlar Okuma Yüz yüze eğitim
5 Gövdelerinden, çiçeklerinden ve meyvelerinden faydalanılan sebzeler Okuma Yüz yüze eğitim
6 Meyveler Okuma Yüz yüze eğitim
7 Etli ve kuru meyveler Okuma Yüz yüze eğitim
8 Ara sınav Okuma Ara sınav uygulaması
9 Baharatlar Okuma Yüz yüze eğitim
10 Endüstri bitkileri (esans, zamk, lif, reçine ve boya bitkileri) Okuma Yüz yüze eğitim
11 Tanen, kauçuk, sınai yağ, şeker, odun-selüloz ve kereste bitkileri Okuma Yüz yüze eğitim
12 Uyarıcı bitkiler Okuma Yüz yüze eğitim
13 Tıbbi bitkiler Okuma Yüz yüze eğitim
14 Süs bitkileri Okuma Yüz yüze eğitim
15 Yem bitkileri Okuma Yüz yüze eğitim
16/17 Yarı yıl sonu sınavı Okuma Yarı yıl sonu sınavı uygulaması


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Türkmen, N. (2009). Faydalı Bitkiler Ders Notları.
 Küçüker, Orhan 1994). Tıbbi Biyologlar için Botanik Ders Kitabı. İ.Ü. Fen Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar  Cotton, C..M. (1996). Etnobotanik İlkeler ve Uygulamalar. John Wıley & Sons, Chichester.
 Simpson, Beryl Brintnall; Ogorzaly, Molly Conner (2001). Ekonomik Botanik: dünyamızdaki bitkiler. Third edition, McGraw-Hill Higher Education, Singapore.
 Baytop, Turhan (1999). Türkiye’de Bitkiler ile Tedavi. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 1
2 Biyoloji Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
3 Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır 3
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme 4
5 Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir 4
6 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir 4
7 Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma 2
8 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular 4
9 Biyoloji Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 3
10 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 5
11 Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
12 Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar 2
13 Biyoloji Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 3
14 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
15 Biyoloji alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik yöntemleri uygular 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 91
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.64
Dersin AKTS Kredisi: 4