|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Faydalı Bitkiler |
|
Dersin Kodu |
: |
BL 476 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NECATTİN TÜRKMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bitkilerin kullanım alanlarını bilir. Bitkilerin insan sağlığında önemli rol oynadığını kavrar. Bitkilerdeki kimyasal bileşiklerin yaptığı etkiler hakkında bilgilenir. Kültür ve yabani bitkiler arsındaki farkı bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin sonunda öğrenciler, faydalı bitkiler ve onların kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olacaklardır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Faydalı bitkilerdeki primer ve sekonder bileşikler, besin bitkileri (tahıllar, sebzeler, meyveler, yağ bitkileri), baharatlar, endüstri bitkileri, uyarıcı bitkiler, tıbbi bitkiler, yem bitkileri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Classroom |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Faydalı bitkilerin tanımı, gruplandırılması |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
2 |
Bitkilerdeki primer ve sekonder bileşikler |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
3 |
Besin bitkileri; tahıllar |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
4 |
Sebzeler; yapraklarından ve köklerinden faydalanılanlar |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
5 |
Gövdelerinden, çiçeklerinden ve meyvelerinden faydalanılan sebzeler |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
6 |
Meyveler |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
7 |
Etli ve kuru meyveler |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
8 |
Ara sınav |
Okuma |
Ara sınav uygulaması |
|
9 |
Baharatlar |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
10 |
Endüstri bitkileri (esans, zamk, lif, reçine ve boya bitkileri) |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
11 |
Tanen, kauçuk, sınai yağ, şeker, odun-selüloz ve kereste bitkileri |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
12 |
Uyarıcı bitkiler |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
13 |
Tıbbi bitkiler |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
14 |
Süs bitkileri |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
15 |
Yem bitkileri |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
16/17 |
Yarı yıl sonu sınavı |
Okuma |
Yarı yıl sonu sınavı uygulaması |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Türkmen, N. (2009). Faydalı Bitkiler Ders Notları.
Küçüker, Orhan 1994). Tıbbi Biyologlar için Botanik Ders Kitabı. İ.Ü. Fen Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Cotton, C..M. (1996). Etnobotanik İlkeler ve Uygulamalar. John Wıley & Sons, Chichester.
Simpson, Beryl Brintnall; Ogorzaly, Molly Conner (2001). Ekonomik Botanik: dünyamızdaki bitkiler. Third edition, McGraw-Hill Higher Education, Singapore.
Baytop, Turhan (1999). Türkiye’de Bitkiler ile Tedavi. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
1 |
|
2 |
Biyoloji Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
3 |
Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır |
3 |
|
4 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir |
4 |
|
6 |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir |
4 |
|
7 |
Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma |
2 |
|
8 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular |
4 |
|
9 |
Biyoloji Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
3 |
|
10 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
5 |
|
11 |
Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
3 |
|
12 |
Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar |
2 |
|
13 |
Biyoloji Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
3 |
|
14 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
|
15 |
Biyoloji alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik yöntemleri uygular |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 91 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|