Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Biyoçeşitlilik

Dersin Kodu : BL 475

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NECATTİN TÜRKMEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Biyoçeşitliliğin tanımını, önemini ve yararlarını bilir.
Çeşitlilik tiplerini ve boyutlarını kavrar, biyoçeşitlilik değerlerinin belirlenmesinde kullanılan indisleri (Sorensen, Jaccard, Simpson ve Shannon-Weiner indisleri) öğrenir.
Biyoçeşitlilik üzerine insan etkilerini, biyoçeşitliliği korumada temel yöntemleri, Kırmızı Veri Kitapları ve Kırmızı Listeleri bilir.
Dünyadaki Biyoçeşitlilik Sıcak Noktalarını ve Türkiye’nin jeo-biyotik önemi ve biyolojik çeşitliliğini kavrar.
Türkiye’de biyolojik çeşitlilikle ilgili yasalar ve uluslar arası sözleşmeleri öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Biyolojik çeşitliliğin önemi, belirlenmesi, tanımı ve korunması.

Dersin İçeriği : Biyoçeşitliliğin tanımları, Biyoçeşitliliğin yararları ve önemi, Çeşitlilik tipleri, Çeşitliliğin boyutları, Biyoçeşitlilik ölçümü, Sorensen indisi, Jaccard indisi, Simpson indisi, Shannon-Weiner indisi, derece-bolluk eğrileri, Biyoçeşitlilik üzerine insan etkileri, Kırmızı veri kitapları ve kırmızı listeler, Biyoçeşitliliği korumada temel yöntemler, Türkiye’nin jeo-biyotik önemi ve biyolojik çeşitliliği, Türkiye’de biyolojik çeşitlilikle ilgili yasalar ve uluslar arası sözleşmeler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Biyoçeşitliliğin tanımları Okuma Yüz yüze eğitim
2 Biyoçeşitliliğin yararları ve önemi Okuma Yüz yüze eğitim
3 Çeşitlilik tipleri Okuma Yüz yüze eğitim
4 Çeşitliliğin boyutları Okuma Yüz yüze eğitim
5 Biyoçeşitlilik ölçümü, Sorensen indisi, Jaccard indisi Okuma Yüz yüze eğitim
6 Simpson indisi, Shannon-Weiner indisi, derece-bolluk eğrileri. Okuma Yüz yüze eğitim
7 Biyoçeşitlilik üzerine insan etkileri Okuma Yüz yüze eğitim
8 Ara sınav Okuma Ara sınav uygulaması
9 Kırmızı veri kitapları ve kırmızı listeler Okuma Yüz yüze eğitim
10 Kırmızı veri kitapları ve kırmızı listeler Okuma Yüz yüze eğitim
11 Biyoçeşitliliği korumada temel yöntemler Okuma Yüz yüze eğitim
12 Biyoçeşitliliği korumada temel yöntemler Okuma Yüz yüze eğitim
13 Dünyadaki biyoçeşitlilik sıcak noktaları Okuma Yüz yüze eğitim
14 Türkiye’nin jeo-biyotik önemi ve biyolojik çeşitliliği Okuma Yüz yüze eğitim
15 Türkiye’de biyolojik çeşitlilikle ilgili yasalar ve uluslar arası sözleşmeler. Okuma Yüz yüze eğitim
16/17 Yarı yıl sonu sınavı Okuma Yarıyıl sonu sınav uygulaması


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Türkmen, N. (2009). Biyoçeşitlilik Ders Notları.
Diğer Kaynaklar  Gaston, Kevin J.; Spicer, John I (2004). Biyoçeşlitlilik: Bir Giriş. Second Edition, A Blackwell Publishing Company.
 Ekim, Tuna; Demirsoy Ali (Eds.) (2005). Türkiye’nin Biyolojik Zenginlikleri, Türkiye Çevre Vakfı Yayın No: 170, Ankara.
 Kışlalıoğlu, Mine; Berkes, Fikret (1992). Biyolojik Çeşitlilik, Türkiye Çevre Vakfı yayını (Genişletilmiş ikinci Baskı), Ankara.
 Işık, Kani (1998). Biyolojik Çeşitlilik (Ünite 2), Açıköğretim Fakültesi Yayınları No: 560, Eskişehir.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 3
2 Biyoloji Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 1
3 Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır 2
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme 4
5 Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir 4
6 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir 4
7 Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma 2
8 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular 4
9 Biyoloji Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 1
10 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 4
11 Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
12 Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar 4
13 Biyoloji Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 4
14 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
15 Biyoloji alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik yöntemleri uygular 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 91
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.64
Dersin AKTS Kredisi: 4