|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Biyoçeşitlilik |
|
Dersin Kodu |
: |
BL 475 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NECATTİN TÜRKMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Biyoçeşitliliğin tanımını, önemini ve yararlarını bilir. Çeşitlilik tiplerini ve boyutlarını kavrar, biyoçeşitlilik değerlerinin belirlenmesinde kullanılan indisleri (Sorensen, Jaccard, Simpson ve Shannon-Weiner indisleri) öğrenir. Biyoçeşitlilik üzerine insan etkilerini, biyoçeşitliliği korumada temel yöntemleri, Kırmızı Veri Kitapları ve Kırmızı Listeleri bilir. Dünyadaki Biyoçeşitlilik Sıcak Noktalarını ve Türkiye’nin jeo-biyotik önemi ve biyolojik çeşitliliğini kavrar. Türkiye’de biyolojik çeşitlilikle ilgili yasalar ve uluslar arası sözleşmeleri öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Biyolojik çeşitliliğin önemi, belirlenmesi, tanımı ve korunması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Biyoçeşitliliğin tanımları, Biyoçeşitliliğin yararları ve önemi, Çeşitlilik tipleri, Çeşitliliğin boyutları, Biyoçeşitlilik ölçümü, Sorensen indisi, Jaccard indisi, Simpson indisi, Shannon-Weiner indisi, derece-bolluk eğrileri, Biyoçeşitlilik üzerine insan etkileri, Kırmızı veri kitapları ve kırmızı listeler, Biyoçeşitliliği korumada temel yöntemler, Türkiye’nin jeo-biyotik önemi ve biyolojik çeşitliliği, Türkiye’de biyolojik çeşitlilikle ilgili yasalar ve uluslar arası sözleşmeler.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Biyoçeşitliliğin tanımları |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
2 |
Biyoçeşitliliğin yararları ve önemi |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
3 |
Çeşitlilik tipleri |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
4 |
Çeşitliliğin boyutları |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
5 |
Biyoçeşitlilik ölçümü, Sorensen indisi, Jaccard indisi |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
6 |
Simpson indisi, Shannon-Weiner indisi, derece-bolluk eğrileri. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
7 |
Biyoçeşitlilik üzerine insan etkileri |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
8 |
Ara sınav |
Okuma |
Ara sınav uygulaması |
|
9 |
Kırmızı veri kitapları ve kırmızı listeler |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
10 |
Kırmızı veri kitapları ve kırmızı listeler |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
11 |
Biyoçeşitliliği korumada temel yöntemler |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
12 |
Biyoçeşitliliği korumada temel yöntemler |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
13 |
Dünyadaki biyoçeşitlilik sıcak noktaları |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
14 |
Türkiye’nin jeo-biyotik önemi ve biyolojik çeşitliliği |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
15 |
Türkiye’de biyolojik çeşitlilikle ilgili yasalar ve uluslar arası sözleşmeler. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
16/17 |
Yarı yıl sonu sınavı |
Okuma |
Yarıyıl sonu sınav uygulaması |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Türkmen, N. (2009). Biyoçeşitlilik Ders Notları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Gaston, Kevin J.; Spicer, John I (2004). Biyoçeşlitlilik: Bir Giriş. Second Edition, A Blackwell Publishing Company.
Ekim, Tuna; Demirsoy Ali (Eds.) (2005). Türkiye’nin Biyolojik Zenginlikleri, Türkiye Çevre Vakfı Yayın No: 170, Ankara.
Kışlalıoğlu, Mine; Berkes, Fikret (1992). Biyolojik Çeşitlilik, Türkiye Çevre Vakfı yayını (Genişletilmiş ikinci Baskı), Ankara.
Işık, Kani (1998). Biyolojik Çeşitlilik (Ünite 2), Açıköğretim Fakültesi Yayınları No: 560, Eskişehir.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
3 |
|
2 |
Biyoloji Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
1 |
|
3 |
Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır |
2 |
|
4 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir |
4 |
|
6 |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir |
4 |
|
7 |
Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma |
2 |
|
8 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular |
4 |
|
9 |
Biyoloji Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
1 |
|
10 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
4 |
|
11 |
Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
3 |
|
12 |
Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar |
4 |
|
13 |
Biyoloji Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
4 |
|
14 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
|
15 |
Biyoloji alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik yöntemleri uygular |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 91 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|