Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İnsan Genetiği

Dersin Kodu : BL 418

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MEHMET TOPAKTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1- Temel insan genetiğinin konularını öğrenmek, 2- Kromozom aberasyonlarına dayanan sendromları öğrenmek, 3- Doğuştan olan anormalliklerin kalıtsal olup olmadığını belirleme metotlarını öğrenmek, 4- Genetik danışmanlığın temelini öğrenmek ve 5- Temel İnsan Genetiğinin laboratuvar yöntemlerini öğrenmek ve uygulayacak duruma gelmek

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : BL 415 Evrim

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İnsan genetiğini ve kalıtsal hastalıkları öğretmek, ve gelecek nesiller için hamile bayanların sağlığına dikkat etmesi gerektiğini öğretmek.

Dersin İçeriği : Dersin akışında.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi dershaneleri.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İnsan genetiğinin tarihçesi, insan ve bakterilerin genetik yapıların karşılaştırılması Tahta ve kalem Dersin anlatımı
2 İnsan genetiğinde kullanılan semboller, insan kromozomları, insan kromozomlarının bant özellikleri Tahta ve kalem İnsan karyotipi ve idiogramı üzerinde dersin anlatımı
3 İnsan kromozomları üzerinde bulunan belli başlı genler Tahta, kalem ve insan idiogramı tablosu Dersin idiogram tablosu üzerinde anlatımı
4 İnsan kromozom terminolojisi Tahta ve kalem Dersin anlatımı
5 Dermatoglifikler Tahta, kalem mühür mürekebi Dersin anlarımı ve her öğrencinin parmak izi örneklerinin çıkartılması
6 İnsanda kromozom anormallikleri sonucunda oluşan sendromlar ve trizomiler Tahta, kalem ve dersle ilgili slaytlar Dersin slaytlardaki şekiller üzerinde açıklanması
7 İnsanda kromozom mutasyonu sonucu oluşan sendromlar Tahta, kalem , insan pariferik kan kültürü için gerekli malzeme ve aletler Dersin anlatımı ve insan kan kültüründen kromozom inceleme preparatlarının hazırlanması
8 Ara sınav Yazılı sınav Sınavın değerlendirilmesi
9 İnsanda gen hastalıkları Tahta, kalem, dersle ilgili slaytlar ve kromozom preparatları Slaytlar ile dersin anlatımı. Kromozom preparatlarının öğrenciler tarafından mikroskopta incelenmesi
10 Avtozomal dominant ve resesif hastalıklar Tahta, kalem , dersle ilgili slaytlar ve insan kromozomlarının fotografları Dersin slaytlardaki şekiller üzerinden anlatımı. İnsan karyogramının öğrenciler tarafından hazırlanması
11 Gonozomal gen hastalıkları Tahta, kalem, dersle ilgili slaytlar ve barr cisimciği incelemeleri için preparat yapma malzemelerinin hazırlanması Dersin anlatımı ve ağız mukoza hücrelerinde barr cisimciği incelemeleri için preparat yapımı
12 Genetik etkenleri inceleme yöntemleri Tahta, kalem ve barr cisimciğini incelemek için hazırlanmış preparatlar Ders anlatımı ve öğrencilerin mikroskopta barr cisimciğini incelemesi
13 Çevresel faktörlerle oluşan doğuştan anormallikler ve embriyopatiler Tahta, kalem ve drumstick incelemesi için preparat yapım malzemeleri Dersin anlatımı ve Periferik kandan praparat yapılması
14 Embriyopatiler Tahta, kalem, dersle ilgili slaytlar ve drumstick incelemeleri için hazırlanmış preparatlar Dersin slaytlarla anlatımı ve öğrencilerin mikroskopta drumstick´i incelemesi
15 Genetik danışmanlık Tahta ve kalem Ders anlatımı, yazılı ve sözlü laboratuvar sınavı
16/17 Fnal sınavı Yazılı sınav Sınavın değerlendirilmesi


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1- Başaran, N. (1996), Tıbbi genetik, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul Eskişehir 2- Tayşi, K., Say, B. (1975) Tıbbi Genetik, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara 3- Şaylı, B. S. (1988) Medikal Genetik, Yargıçoğlu Yayınevi, Ankara 4- Murke, J., Cleve, H. (1984) Human Genetik 3., neu bearbeitete auflage Ferdinand Euke, Verlag, Stuttgart 5- Kendi notlarım, Prof. Dr. Mehmet Topaktaş.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır 5
2 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme 4
3 Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir 5
4 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir 4
5 Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4