Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Power Electronics 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
EEE433 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. KAMİL ÇAĞATAY BAYINDIR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Güç elektroniği yarıiletken elemanlarını ve karakteristiklerini tanır Güç elektroniği yarıiletken elemanlarının koruma devrelerini (snubber) tasarlar Güç elektroniği elemanlarının termal modellemesini gerçekleştirir Güç elektroniği elemanlarının soğutma sistemlerinin tasarımını ve analizini yapar Tek faz ve üç faz doğrultucu devrelerini tasarlama ve analizlerini yapar PSCAD/EMTDC simülasyon programıyla temel doğrultucu devrelerinin simülasyonunu gerçekleştirir Güç elektroniği sistemleri ve uygulama alanlarını tanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere güç elektroniği yarı iletken elemanlarını ve karakteristiklerini tanıtmak, güç elektroniği uygulamalarını kavratmak ve temel güç elektroniği sistemlerinin PSCAD/EMTDC simulasyon programında modellenmesini göstermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Güç elektroniği sistemleri ve uygulamaları. Güç elektroniği yarıiletken elemanları ve karakteristikleri. Güç elektroniği yarıiletken elemanlarının koruma yöntemleri. Güç elektroniği yarıiletken elemanlarının soğutma sistemlerinin analizi ve dizaynı. Doğrultucu devreleri. PSCAD/EMTDC simülasyon progamıyla modelleme. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü Derslikleri (Zemin Kat) |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Güç Elektroniğine Giriş - Güç elektroniği sistemleri: Amaçları ve Uygulamaları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
2 |
Güç Elektroniği Yarıiletken Elemanları ve Karakteristikleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
3 |
Tristörler - Karakteristileri, Açma ve Kapama Yöntemleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
4 |
Tristörler - Komutasyon Yöntemleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
5 |
Güç Elektroniği Yarıiletken Elemanlarının Koruması - di/dt, dv/dt Koruması |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
6 |
Güç Elektroniği Yarıiletken Elemanlarının Koruması - Snubber Devreleri ve Dizaynı |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
7 |
Güç Elektroniği Yarıiletkenlerinin Soğutma Sistemlerinin Analizi ve Dizaynı - Güç Elektroniği Elemanlarındaki Güç Kayıpları, Güç elektroniğ Elemanlarının Durgun ve Anlık Durumlardaki Termal Modellenmesi |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
8 |
Arasınav |
Arasınav hazırlığı |
Klasik yazılı sınav |
|
9 |
Güç Elektroniği Yarıiletkenlerinin Soğutma Sistemlerinin Analizi ve Dizaynı - Güç Elektroniği Elemanlarının Soğutma Sistemlerinin Analizi ve Tasarımı |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
10 |
PSCAD/EMTDC Simülasyon Programına Giriş |
PSCAD Manual |
Sunu ve simülasyon destekli ders anlatımı |
|
11 |
Doğrultcu Devreleri - Tek Fazlı Yarım Dalga Doğrultucu Devreleri, Çalışma Prensipleri, Akım ve Gerilim Dalga Formları ve Dizayn Faktörleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve simülasyon destekli ders anlatımı |
|
12 |
Doğrultucu Devreleri - Tek Fazlı Köprü ve Üç Fazlı Yarım Dalga Doğrultucu Devreleri, Çalışma Prensipleri, Akım ve Gerilim Dalga Formları ve Dizayn Faktörleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve simülasyon destekli ders anlatımı |
|
13 |
Doğrultucu Devreleri - Üç Fazlı Köprü ve 12 Pals Doğrultucu Devreleri, Çalışma Prensipleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve simülasyon destekli ders anlatımı |
|
14 |
Doğrultucu Devreleri - Akım ve Gerilim Dalga Formları ve Dizayn Faktörleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve simülasyon destekli ders anlatımı |
|
15 |
Doğrultucu Devreleri - PSCAD/EMTDC Simülasyon Programıyla Doğrultucu Devrelerinin Simülasyonu |
PSCAD örnekleri |
Sunu ve simülasyon destekli ders anlatımı |
|
16/17 |
Final |
Final sınav hazırlığı |
Klasik yazılı sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
• Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma |
4 |
|
2 |
• Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma |
4 |
|
3 |
• Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama |
4 |
|
4 |
• Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme |
5 |
|
5 |
• Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme |
4 |
|
6 |
• Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık |
3 |
|
7 |
• İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
4 |
|
8 |
• Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme |
5 |
|
9 |
• Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme |
2 |
|
10 |
• Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği |
4 |
|
11 |
• Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi |
4 |
|
12 |
• Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
3 |
|
13 |
• Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme |
4 |
|
14 |
• İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|