Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Process Control

Dersin Kodu : EEE423

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. İLYAS EKER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Proses kontrol sistemlerinin sınıflandırılması açıklar
Kontrol akış diyagramlarını tanımlar
Proses değişkenlerinin fiziksel karakteristiklerini tanımlayarak matematiksek modellerini açıklar
PID tipi açık ve kapalı devre kontrolcü tasarımını üretir
Üretim hattında farklı kontrol yapılarının kurulmasını açıklar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Proses değişkenlerinin kontrolüne yönelik olarak kontrol sistemlerin analizleri, modellenmesi, kontrolcü tasarımı ve farklı kapalı devre kontrol yapılarına yönelik bilgilerin bir bütünlük içerisinde verilmesi

Dersin İçeriği : Endüstriyel sistemlerin kontrolüne giriş. Blok diyagrams ve kontrol. Semboller, proses modellemesi. kütle, enerji ve madde balans denklemleri. Yaklaşık proses modelleri. Doğrusallaştırma. Kontrolcüler, eyleyiciler ve kontrol döngüsünde kullanılmaları. Sensörler ve sinyal iletişimi. Zaman ve frekans aralığında Açık ve kapalı devre PID kontrolcü tasarımı. Reaksiyon-eğri metodu (Ziegler-Nichols). Sürekli osilasyon metodu, çeyrek büyüklük metodu, Cohen-Coon reaksiyon metodu. Debi statik ve dinamik özellikleri. Basınç ve seviye kontrol döngüleri. Gelişmiş kontrol metotları: ardışık, ileri beslem, kesme, dupleks, seçici ve ortalama kontrol metotları. Isı ve kütle transferleri. Analok ve dijital çalışma. Ölçüm aralığı.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü Derslikleri (E1-E7 Zemin Kat)


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş ve içerik Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulama
2 Açık ve kapalı devre proses kontrol şekilleri, özellikleri, analizleri Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
3 Fiziksel proses kontrol sistemlerinin blok diyagramlarının çizilmesi Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
4 Proses sistemlerinin matematiksel modellenmesi Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
5 Kütle denge modeli Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
6 Enerji denge modeli Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
7 Bileşen denge modeli Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
8 Arasınav Yazılı sınav
9 Sıcaklık, basınç, seviye, debi ve bileşen kontrol döngüleri için kontrolör tasarımı Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
10 Açık devre PID kontrolör tasarımı Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
11 Kapalı devre PID kontrolör tasarımı Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
12 Gerçek sistemde PID set değerlerinin ayarlanması Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
13 Geribeslemeye ilave performans artırıcı kontrol yapıları Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
14 Grup ve küme kontrol şekilleri, değerlendirilmesi, analizleri Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
15 Ortalama control, seçiciler Kaynak kitaptan bilgilerin tekrarı Uygulama çalışması ön bilgileri Düz anlatım, sunu ve deneysel uygulam
16/17 Final sınavı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1.Seborg DE,Edgar TF, Mellichamp, DA, Process Dynamics ans Control, Wiley, 1989
 2. Luyben W.L., Process Modeling, Simulation, and control for Chemical Engineers, MÖcGraw Hill, 1990.
 3. Stephanopoulos, G., Chemical Process Control, Prentice Hall., New Jersey, 1984.
 4. Ders notları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 • Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma 2
2 • Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma 3
3 • Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama 4
4 • Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme 5
5 • Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme 4
6 • Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık 4
7 • İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme 3
8 • Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme 5
9 • Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme 1
10 • Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği 3
11 • Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi 4
12 • Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme 3
13 • Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme 4
14 • İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 5 65
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 5 65
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5