Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Programmable Logic Controllers

Dersin Kodu : EEE419

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ULUS ÇEVİK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu dersi başarı ile tamamlayan bir öğrenci:
PLC mimarisini kavrar,
PLC programlama yöntemlerini tanır,
PLC çevre birimlerini tanır ve kullanır,
Algoritma geliştirir, bu algoritmaları PLC programlama yöntemlerini kullanarak yazılıma dönüştürür.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Programlanabilir Mantık Denetleyicilerin (PLC) ve bunların mimarilerinin tanıtılması. Kontrol sistemlerinin kavratılması. PLC programlama yeteneğinin kazandırılması.

Dersin İçeriği : PLC lere giriş. PLC mimarisi. Kontrol sistemini oluşturan elemanlar, röleler ve kontrol. PLC ler ve kotrol, Merdiven diyagramları. PLC lerin kontrol devrelerine uygulanması. PLC fonksiyonları (zamanlayıcılar, sayıcılar, kontrol röleleri). Kontrol devrelerinde reset işlemleri. PLC lerin fiziksel parçaları ve operasyonları. PLC programlama araçları. Uygulama için PLC seçimi. İleri programlama teknikleri. PLC sistemlerinde hız ve bunu etkileyen faktörler. Kesmeler.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik ve Laboratuvar.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 PLC lere giriş, PLC mimarisi Yok Anlatım, tartışma
2 Kontrol sistemini oluşturan elemanlar, röleler ve kontrol Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
3 PLC ler ve kontrol, Merdiven diyagramları Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
4 PLC lerin kontrol devrelerine uygulanması Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
5 PLC fonksiyonları (zamanlayıcılar, sayıcılar, kontrol röleleri) Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
6 Kontrol devrelerinde reset işlemleri Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
7 Ara sınav Önceki dersin gözden geçirilmesi Yazılı sınav
8 PLC lerin fiziksel parçaları ve operasyonları Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
9 PLC programlama araçları Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
10 Uygulama için PLC seçimi Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
11 İleri programlama teknikleri Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
12 PLC sistemlerinde hız ve bunu etkileyen faktörler Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
13 Kesmeler Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması
14 Genel tekrar Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma
15 Genel tekrar Önceki dersin gözden geçirilmesi Anlatım, tartışma
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Önceki dersin gözden geçirilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  The PLC Workbook, K. Clements-Jewery, W. Jeffcoat, Prentice Hall.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 • Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma 1
2 • Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma 3
3 • Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama 3
4 • Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme 5
5 • Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme 5
6 • Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık 4
7 • İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme 2
8 • Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme 5
9 • Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme 5
10 • Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği 1
11 • Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi 4
12 • Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme 1
13 • Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme 1
14 • İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 116
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.64
Dersin AKTS Kredisi: 5