|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Programmable Logic Controllers |
|
Dersin Kodu |
: |
EEE419 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ULUS ÇEVİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi başarı ile tamamlayan bir öğrenci: PLC mimarisini kavrar,
PLC programlama yöntemlerini tanır,
PLC çevre birimlerini tanır ve kullanır,
Algoritma geliştirir, bu algoritmaları PLC programlama yöntemlerini kullanarak yazılıma dönüştürür.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Programlanabilir Mantık Denetleyicilerin (PLC) ve bunların mimarilerinin tanıtılması. Kontrol sistemlerinin kavratılması. PLC programlama yeteneğinin kazandırılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
PLC lere giriş. PLC mimarisi. Kontrol sistemini oluşturan elemanlar, röleler ve kontrol. PLC ler ve kotrol, Merdiven diyagramları. PLC lerin kontrol devrelerine uygulanması. PLC fonksiyonları (zamanlayıcılar, sayıcılar, kontrol röleleri). Kontrol devrelerinde reset işlemleri. PLC lerin fiziksel parçaları ve operasyonları. PLC programlama araçları. Uygulama için PLC seçimi. İleri programlama teknikleri. PLC sistemlerinde hız ve bunu etkileyen faktörler. Kesmeler. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve Laboratuvar. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
PLC lere giriş, PLC mimarisi |
Yok |
Anlatım, tartışma |
|
2 |
Kontrol sistemini oluşturan elemanlar, röleler ve kontrol |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
3 |
PLC ler ve kontrol, Merdiven diyagramları |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
4 |
PLC lerin kontrol devrelerine uygulanması |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
5 |
PLC fonksiyonları (zamanlayıcılar, sayıcılar, kontrol röleleri) |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
6 |
Kontrol devrelerinde reset işlemleri |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
7 |
Ara sınav |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Yazılı sınav |
|
8 |
PLC lerin fiziksel parçaları ve operasyonları |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
9 |
PLC programlama araçları |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
10 |
Uygulama için PLC seçimi |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
11 |
İleri programlama teknikleri |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
12 |
PLC sistemlerinde hız ve bunu etkileyen faktörler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
13 |
Kesmeler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
14 |
Genel tekrar |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma |
|
15 |
Genel tekrar |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
The PLC Workbook, K. Clements-Jewery, W. Jeffcoat, Prentice Hall.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
• Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma |
1 |
|
2 |
• Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma |
3 |
|
3 |
• Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama |
3 |
|
4 |
• Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme |
5 |
|
5 |
• Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme |
5 |
|
6 |
• Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık |
4 |
|
7 |
• İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
2 |
|
8 |
• Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme |
5 |
|
9 |
• Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme |
5 |
|
10 |
• Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği |
1 |
|
11 |
• Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi |
4 |
|
12 |
• Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
1 |
|
13 |
• Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme |
1 |
|
14 |
• İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 116 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|