Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Digital Signal Processing

Dersin Kodu : EEE409

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SAMİ ARICA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ayrık zamanlı işaret ve sistemleri zaman ve frekans düzleminde tanımlayabilir ve analiz edebilir.
Ayrık zamanlı işaret ve sistemlerinin analizini yapmak için sayısal işaret işleme yöntemlerini uygular.
Ayrık zamanlı sistemlerinin tasarımını yapmak için sayısal işaret işleme yöntemlerini uygular.
Sayısal süzgeçleri tasarlar ve uygular.
Sayısal işaret işleme problemlerini Matlab kullanarak çözer.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sayısal (ayrık) işaret ve sistemlerin analizi ve temsilinde kullanılan yöntemler ve araçlar öğretilmektedir.

Dersin İçeriği : Örnekleme ve yeniden oluşturma. Ayrık zamanlı işaretler ve sistemlere giriş. Doğrusal zamanla değişmeyen (LTI) sistemler; konvolüsyon toplamı. Ayrık dönüşümler; DFT, FFT, DCT, DST. Z-dönüşümü ve uygulamaları. Dönüşüm düzleminde LTI sistemlerin analizi. Sonlu dürtü cevabı olan süzgeçlerin tasarımı. Sonsuz dürtü cevabı olan süzgeçlerin tasarımı. Sayısal İşaret İşlemcileri. Sayısal işaret işleme uygulamaları.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Elektrik-Elektronik mühendisliği bölüm binası derslikleri.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Örnekleme ve yeniden oluşturma. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
2 Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler: sınıflama ve özellikler. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
3 Doğrusal zamanla değişmeyen sistemler: konvolüsyon toplamı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
4 Sabit katsayılı doğrusal fark denklemleri ile tanımlanan "LTI-causal" sistemler. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
5 Ayrık dönüşümler: DFT, FFT, DCT and DST. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
6 Ayrık dönüşümler: DFT, FFT, DCT and DST (devam). I. Ödev. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
7 Z-dönüşümü ve uygulamaları. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
8 I. yarıyıl sınavı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Yazılı sınav.
9 Z-dönüşümü ve uygulamaları (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
10 LTI sistemlerin dönüşüm düzleminde analizi. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
11 LTI sistemlerin dönüşüm düzleminde analizi (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
12 II. yarıyıl sınavı. Sonlu dürtü cevabı olan sayısal süzgeçlerin tasarımı. II. Ödev. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Yazılı sınav. Anlatım.
13 Sonsuz dürtü cevabı olan sayısal süzgeçlerin tasarımı. III. Ödev. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
14 Sayısal Sinyal İşlemcileri. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
15 Sayısal sinyal işleme uygulamaları. IV. Ödev. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
16/17 Yarıyılsonu sınavı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Yazılı sınav.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Digital Signal Processing. John G. Proakis and Dimitris G. Manolakis. 2007. Pearson Prentice Hall.
 Signals and Systems. Alan V. Oppenheim. 1997. Prentice Hall.
 Digital Signal Processing. Murat Kunt. 1986. Artech House.
 Digital Signal Processing. A Computer-Based Approach. 1998. Sanjit K. Mitra.McGraw-Hill.
 Discrete-Time Signal Processing, 3/E. 2010. Alan V. Oppenheim and. Ronald W. Schafer. Pearson Prentice Hall.
 Mathematical Principles of Signal Processing. 2002. Pierre Bremaud. Springer-Verlag, New York.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 65
    Ödev/Proje/Diğer 4 35
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 • Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma 5
2 • Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma 5
3 • Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama 4
4 • Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme 4
5 • Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme 4
6 • Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık 4
7 • İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme 4
8 • Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme 4
9 • Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme 4
10 • Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği 3
11 • Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi 3
12 • Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme 0
13 • Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme 0
14 • İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 2 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5