|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Digital Design |
|
Dersin Kodu |
: |
EEE324 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ULUS ÇEVİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersten başrılı olan bir öğrenci, Sayısal devre elemanlarını tanır,
Senkron ardışıl devrelerin analizini yapar,
Senkron ardışıl devrelerin tasarımı için gerekli elemanları esnek bir biçimde seçer.
Algoritmik tasarım mantığıyla sayısal bir problemi sistematik olarak çözümleyip, gerekli tasarımı gerçekleştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sayısal devre elemanlarının karekteristiklerini tanıtmak. Senkron ardışıl devrelerin çalışma prensiplerini kavratmak. Bu devrelerin analiz ve tasarım prosedürlerini ve prensiplerini göstermek. Sayısal devre tasarımına algoritmik yaklaşımları yerleştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Senkron ardışıl devrelerin analizi. Durum sayılarının indirgenmesi, durumlara ikilik kod ataması. Tasarım prosedürü. Sayıcı devrelerinin tasarım prensipleri. Yazmaçlar, Kaydırma yazmaçları. Senkron sayıcılar. Asenkron sayıcılar. Diğer sayıcılar. Zaman sıralama sinyallerinin elde edilmesi. Bellekler, RAM, ROM, Bellek kodu çözücüsü. Belleklerde bilgi transferi sırasında hata tanıma ve düzeltme. Algoritmik durum makineleri (ASM) prensipleri. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuvar. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Senkron ardışıl devrelerin analizi, verilen bir devrenin durum tablosunun çıkarılması |
"Logic Circuits" dersinin gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
2 |
Durum sayılarının indirgenmesi, durumlara ikilik kod ataması |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
3 |
Tasarım prosedürü, flip-flop uyartım tablolarının elde edilmesi |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
4 |
Sayıcı devrelerinin tasarım prensipleri |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
5 |
Yazmaçlar, Kaydırma yazmaçları |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
6 |
Senkron sayıcılar, Asenkron sayıcılar, Diğer sayıcılar |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
7 |
Ara sınav |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Yazılı sınav |
|
8 |
Zaman sıralama sinyallerinin elde edilmesi |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
9 |
Bellekler, RAM, ROM, Bellek kodu çözücüsü |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
10 |
Belleklerde bilgi transferi sırasında hata tanıma ve düzeltme |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
11 |
Algoritmik durum makineleri (ASM) prensipleri |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
12 |
Algoritmik durum makineleri (ASM) tasarımı (durum başına flip-flop) |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
13 |
Algoritmik durum makineleri (ASM) tasarımı (D flip-flop+kod çözücü) |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
14 |
Algoritmik durum makineleri (ASM) tasarımı (çoğullayıcılar ile tasarım) |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
15 |
Genel tekrar |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Laboratuar çalışması |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Digital Design, M. Morris Mano, Prentice Hall.
Digital Systems, Tocci, Widmer, Prentice Hall.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
• Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma |
2 |
|
2 |
• Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma |
5 |
|
3 |
• Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama |
2 |
|
4 |
• Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme |
5 |
|
5 |
• Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme |
5 |
|
6 |
• Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık |
5 |
|
7 |
• İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
2 |
|
8 |
• Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme |
5 |
|
9 |
• Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme |
2 |
|
10 |
• Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği |
2 |
|
11 |
• Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi |
4 |
|
12 |
• Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
2 |
|
13 |
• Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme |
2 |
|
14 |
• İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|