Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Signals And Systems

Dersin Kodu : EEE314

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SAMİ ARICA

Dersin Öğrenme Kazanımları : İşaret ve sistemleri tanır ve özelliklerine göre sınıflar.
Doğrusal sistemleri bilir ve analizini yapabilir.
Fourier dönüşümünü kullanarak ile frekans düzleminde işaret ve sistemlerin analizini yapar.
Laplace dönüşünü kullanarak işaret ve sistemlerin analizini yapar.
Süzgeçleri tanır ve bilir.
Geri beslemeli sistemleri bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İşaretler ve sistemler mühendisliğin en temel iki bileşenidir. Bu derste sürekli-zaman (analog) işaret ve sistemlerin analizi ve temsiline ait metotları öğretilmektedir.

Dersin İçeriği : Giriş: işaret ve sistemlerin tanımı. Bağımsız değişkenin dönüşümü. İşaret ve sistemlerin özellikleri. Doğrusal, zamanla değişmeyen sistemler. Konvolüsyon. Doğrusal zamanla değişmeyen (LTI) sistemlerin özellikleri. Diferansiyel denklemlerle temsil edilen sistemler. Diferansiyel denklemlerle teanımlanan LTI-causal sistemlerin durum uzayı analizi. Fourier serileri. Fourier dönüşümü. Fourier serileri ve Fourier dönüşümünün özellikleri. Süzgeçleme. Sürekli-zaman modülasyonu. Genlik modülasyonun tanıtımı. Laplace dönüşümü. Sistemlerin, Fouırier ve Laplace dönüşümü ile analizi. İkinci dereceden sürekli zaman sistemleri. Butterworth süzgeçleri. Geri besleme. Örnekleme. İnterpolasyon.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Elektrik-Elektronik mühendisliği bölüm binası derslikleri.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş: İşaret ve sistemlerin tanımı. Bağımsız değişkenin dönüşümü. İşaret ve sistemlerin özellikleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
2 Doğrusal zamanla değişmeyen sistemler. Konvolüsyon integrali. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
3 Doğrusal zamanla değişmeyen (LTI) sistemlerin özellikleri. Diferansiyel denklemlerle tanımlanan sistemler. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
4 Diferansiyel denklemlerle ifade edilen "LTI-causal" sistemlerin durum uzayı analizi. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
5 Fourier serileri. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
6 Fourier dönüşümü ve Fourier dönüşüm özellikleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
7 Süzgeçleme. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
8 I. arasınav. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Yazılı sınav.
9 Sürekli zaman modülasyonu. Genlik modülasyonunun tanıtımı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
10 Laplace dönüşümü. Laplace dönüşüm özellikleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
11 Sistemlerin Fourier ve Laplace dönüşümü ile analizi. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
12 II. arasınav. Sürekli zamanda ikinci dereceden sistemler. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Yazılı sınav. Anlatım.
13 "Butterworth" süzgeçleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
14 Geri beslemeli sistemler. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
15 Örnekleme. Enterpolasyon. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
16/17 Dönem sonu sınavı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Yazılı sınav.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Signals and Systems. Alan V. Oppenheim. 1997. Prentice Hall.
 Linear Systems and Signals. B. P. Lathi. 2005. Oxford University Press.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 • Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma 5
2 • Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma 5
3 • Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama 5
4 • Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme 5
5 • Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme 5
6 • Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık 2
7 • İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme 4
8 • Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme 4
9 • Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme 0
10 • Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği 2
11 • Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi 2
12 • Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme 2
13 • Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme 0
14 • İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 94
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.76
Dersin AKTS Kredisi: 4