|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Circuit Theory |
|
Dersin Kodu |
: |
EEE221 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. TURGUT İKİZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi başaran öğrenci Pasif ve aktif devre elemanlarını tanır Bağımlı ve/veya bağımsız dc kaynaklarla beslenen resistif devrelerin analizini yapar Devrenin analizini kolaylaştıracak devre teoremini uygular Birinci ve ikinci mertebe devrelerin dc koşullarında analizini yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Temel elektrik devre bileşenlerini ve temel devre değişkenlerini tanıtmak. Temel elektrik yasalarını devre teoremlerini ve devre analiz metotlarını kavrtmak. Birinci ve ikinci mertebeden elektrik devrelerinin dc koşullardaki davranışlarını tanıtmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Devre değişkenleri arasındaki ilişkiler. Ohm yasası ve Kirchhoff yasaları. Temel devre analiz metodları; nokta potansiyelleri ve göz akımları metodu. Devre teoremleri; kaynak dönüşümleri, süper pozisyon, maksimum güç transferi, Thevenin ve Norton teoremleri. Reaktif devre elemanları içeren birinci ve ikinci mertebeden devrelerin dc koşullarda analizleri. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel kavramlar; yük ve akım, gerilim, güç ve enerji. Devre değişkenleri arasındaki ilişkiler, Pasif ve aktif devre elemanları |
Elektrik fiziğini gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
2 |
Ohm yasası, Kirchhoff yasaları. Seri bağlı dirençler ve gerilim bölücüler, paralel bağlı dirençler ve akım bölücüler. Yıldız-üçgen ve üçgen-yıldız dönüşümleri. Doğru akım ölçüm aletleri. |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
3 |
Nokta potansiyelleri ve göz akımları metodu. Süper nokta ve süper göz kavramları |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
4 |
Süperpozisyon teoremi, kaynak dönüşümleri, Thevenin ve Norton teoremleri, maksimum güç transfer teoremi. |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
5 |
İşlemsel yükselticiler. İdeal işlemsel yükseltici kavramı. Tersleyen ve terslemeyen yükselticiler.
|
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
6 |
Toplayan ve fark alan yükselticiler. İşlemsel yükselticilerin ardışık bağlantıları ve uygulamaları |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
7 |
Genel tekrar ve ara sınav |
Tüm önceki konuların gözden geçirilmesi |
Yazılı sınav |
|
8 |
Kapasitörler ve bobinler. Kapasitör ve bobine ilişkin terminal eşilikleri. Kapasitör ve bobinlerin seri ve paralel bağlantıları. |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
9 |
Kapasitör ve bobinin dc koşullardaki davranışları. |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
10 |
Kaynaksız RL ve RC devrelerin dc koşullarda analizleri. RL ve RC devrelerin basamak cevapları.
|
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
11 |
Birinci mertebe operasyonel yükseltici devrelerinin analizi. Anahtarlama fonksiyonları. |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
12 |
Kapasitör gerilimi ve bobin akımının ilk ve son değerlerinin bulunması. Kaynaksız, seri ve paralel RLC devrelerinin dc koşullarda analizleri.
|
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
13 |
Seri ve paralel RLC devrelerin basamak cevapları. |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
14 |
İkinci mertebeden işlemsel yükseltici devrelerinin analizi. |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
15 |
İkinci mertebeden, karmaşık bağlı RLC devrelerin analizi. |
Önceki ders konusunun gözden geçirilmesi |
Anlatım, tartışma, Lab |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Tüm önceki konuların gözden geçirilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Elektrik Devre Analizi I, Turgut İkiz, Nobel
Fundamentals of Electric Circuits, Charles K. Alexander, McGraw-Hill
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
• Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma |
5 |
|
2 |
• Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma |
5 |
|
3 |
• Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama |
5 |
|
4 |
• Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme |
4 |
|
5 |
• Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme |
3 |
|
6 |
• Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık |
3 |
|
7 |
• İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
2 |
|
8 |
• Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme |
2 |
|
9 |
• Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme |
2 |
|
10 |
• Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği |
0 |
|
11 |
• Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi |
3 |
|
12 |
• Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
1 |
|
13 |
• Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme |
2 |
|
14 |
• İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
6 |
84 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|