Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Prob. And Ran. Variable

Dersin Kodu : EEE214

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Örnek Uzaylar, Örnek Noktalar, Örnek Noktaları Sayma Kurallarını açıklamalı
2. Permütasyon, Kombinasyon, Sıralı ve Sırasız Parçalanma problemlerini çözebilmeli
3. Bir Olayın Olasılığı, Olasılık Aksiyomları ve Bazı Olasılık Kurallarını kullanabilmeli
4. Koşullu Olasılık, Bağımsız Olaylar, Bayes Teoremini uygulayabilmeli
5. Rastgele Değişken Kavramını, Bir Rastgele Değişkenin Dağılımını açıklamalı
6. Bir rasgele Değişkenin Beklenen Değerini, Varyansını ve Özelliklerini açıklamalı
7. Momentler, Bir Dağılımda Çarpıklık ve Sivrilik, Chebyshew Eşitsizliği kavramlarını kullanabilmeli
8. Bernoulli , Binom, Çok Terimli, Geometrik, Negatif Binom gibi bazı kesikli dağılımları açıklamalı

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sayma problemleri ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak, permütasyon,kombinasyon ve olasılık ile ilgili temel kavramları kavratmak , rasgele değişkenler , özellikleri ve dağılımlarını kavratmak ve bazı kesikli olasılık dağılımlarını öğretmek

Dersin İçeriği : Olasılık ve rastgele değişkenlerle ilgili temel kavramlar, beklenti ve varyans, dağılım fonksiyonları, iki değişkenli marjinal ve koşullu dağılımla. Binom ve ilgili dağılımlar, Poisson prosesi, Üstlü ve gamma dağılımları, normal dağılım, Örnekleme istatistiğinde dağılımlar, Büyük Sayı Kanunu, Orta Limit teoremi.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Örnek Uzaylar, Örnek Noktalar, Örnek Noktaları Sayma Kuralları Düz Anlatım, tartışma
2 Permütasyon, Kombinasyon Düz Anlatım, tartışma
3 Sıralı ve Sırasız Parçalanma, Binom Açılımı, Problem Çözümü Düz Anlatım, tartışma
4 Bir Olayın Olasılığı, Olasılık Aksiyomları ve Bazı Olasılık Kuralları Düz Anlatım, tartışma
5 Geometrik Olasılık, Koşullu Olasılık Düz Anlatım, tartışma
6 Bağımsız Olaylar, Bayes Teoremi, Problem çözümü Düz Anlatım, tartışma
7 Rastgele Değişken Kavramını, Kesikli Rastgele Değişkenin Dağılımı Düz Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav ve problem çözme Yazılı sınav
9 Sürekli Rastgele Değişkenin Dağılımı Düz Anlatım, tartışma
10 Beklenen değer, Varyans ve Özellikleri Düz Anlatım, tartışma
11 Momentler, Bir Dağılımda Çarpıklık ve Sivrilik Düz Anlatım, tartışma
12 Chebyshew Eşitsizliği, Problem Çözümü Düz Anlatım, tartışma
13 Bernoulli , Binom, Çok Terimli, Geometrik Dağılım Düz Anlatım, tartışma
14 Negatif Binom, Hipergeometrik, Poisson ve Düzgün Dağılım Düz Anlatım, tartışma
15 Problem Çözümü Düz Anlatım, tartışma
16/17 Final Sınavı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Akdeniz,F. (2010). Olasılık ve İstatistik , Nobel Kitabevi, Adana.
 2. Montgomery,D.C. And Ranger,G.C. (1999). Applied statistics and probability for engineers,second edition, John Wiley and Sons.
Diğer Kaynaklar  1. Gürsakal, N. (1997). Bilgisayar Uygulamalı İstatistik I,II, Marmara Kitabevi,Bursa.
 2. Spiegel, M.R.(1975). Theory and Problems of Probability and Statistics, Schaum´s Outline Series, McGraw-Hill.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 • Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma 4
2 • Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma 2
3 • Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama 0
4 • Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme 2
5 • Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme 2
6 • Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık 0
7 • İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme 0
8 • Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme 0
9 • Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme 0
10 • Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği 0
11 • Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi 2
12 • Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme 3
13 • Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme 0
14 • İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 103
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.12
Dersin AKTS Kredisi: 4