Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Complex Calculus

Dersin Kodu : EEE203

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SAMİ ARICA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kompleks fonksiyonları, analitik olma koşullarını; Cauchy-Riemann denklemlerimi; harmonik fonksiyonları bilir.
Üstel, trigonometrik ve hiperbolik fonksiyonları; çok-değerli fonksiyonları; logaritmik ve kuvvet fonksiyonlarını öğrenir.
Kompleks integralleri hesaplar, Cauchy´nin İntegral Teoremini, Cauchy´nin İntegral Formülünü ve sonuçlarını uygular.
"Residue" ve "Residue" teoremini kavrar, " improper " reel integralleri "Residue" teoremini kullanarak hesaplar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste kompleks değişkenli fonksiyonlar, bu fonksiyonların limiti, sürekliliği, türev ve eğri integralleri vs. anlatılmaktır. Başka bir deneyişle bu ders matematik analiz dersinin kompleks değişkenli fonksiyonlara uyarlanmasıdır.

Dersin İçeriği : Cauchy-Riemann denklemleri; harmonik fonksiyonlar. Temel fonksiyonlar: üstel dönüşümler, trigonometrik ve hiperbolik fonksiyonlar; çok değerlikli fonksiyonlar, logaritmik ve üstel fonksiyonlar. Kompleks integral alma, Cauchy´nin İntegral Teoremi, Cauchy´nin İntegral Formülü ve sonuçları. Taylor and Laurent serileri, tekliklerin sınıflandırılması. “Residue” ler, Residue Theoremi, Residue Theoremini kullanarak “improper” reel integrallerin bulunması. Konformal eşleştirme ve uygulamaları.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Elektrik-Elektronik mühendisliği bölüm binası derslikleri.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kompleks sayıların tekrarı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
2 Kompleks sayıların tekrarı (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
3 Kompleks fonksiyonlar ve eşleştirme: limit, süreklilik, türev alabilme, analitik olma hali; Cauchy-Riemann denklemleri; harmonik fonksiyonlar. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
4 Kompleks fonksiyonlar ve eşleştirme: limit, süreklilik, türev alabilme, analitik olma hali; Cauchy-Riemann denklemleri; harmonik fonksiyonlar.(devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
5 Kompleks fonksiyonlar ve eşleştirme: limit, süreklilik, türev alabilme, analitik olma hali; Cauchy-Riemann denklemleri; harmonik fonksiyonlar (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
6 Temel fonksiyonlar: üstel dönüşümler, trigonometrik ve hiperbolik fonksiyonlar; çok-değerli fonksiyonlar, logaritmik ve kuvvet fonksiyonları. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
7 Temel fonksiyonlar: üstel dönüşümler, trigonometrik ve hiperbolik fonksiyonlar; çok-değerli fonksiyonlar, logaritmik ve kuvvet fonksiyonları (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
8 I. yarıyıl sınavı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Yazılı sınav.
9 Kompleks integral alma, Cauchy´nin İntegral Teoremi, Cauchy´nin İntegral Formülü ve sonuçları. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
10 Kompleks integral alma, Cauchy´nin İntegral Teoremi, Cauchy´nin İntegral Formülü ve sonuçları (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
11 Kompleks integral alma, Cauchy´nin İntegral Teoremi, Cauchy´nin İntegral Formülü ve sonuçları (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
12 II. yarıyıl sınavı. Taylor and Laurent serileri, tekil noktaların sınıflandırılması. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Yazılı sınav. Anlatım.
13 "Residue"ler ve Residue teoremi, "improper" reel integrallerin Residue teoremini kullanarak hesaplanması. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
14 "Residue"ler ve Residue teoremi, "improper" reel integrallerin Residue teoremini kullanarak hesaplanmas (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
15 Konformal eşleştirme ve uygulamaları. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Anlatım.
16/17 Yarıyıl sınavı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Yazılı sınav.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Complex analysis: an introduction to the theory of analytic functions of one complex variable. Lars Valerian Ahlfors. 3 edition (January 1, 1979). McGraw-Hill.
 Fundamentals of Complex Analysis with Applications to Engineering, Science, and Mathematics. Edward B. Saff Edward B. Saff, Arthur David Snider. 3 edition (January 10, 2003). Prentice Hall.
 Complex Analysis. John M. Howie. (April 20, 2007). Springer.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 • Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma 5
2 • Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma 5
3 • Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama 3
4 • Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme 3
5 • Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme 3
6 • Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık 0
7 • İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme 3
8 • Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme 0
9 • Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme 0
10 • Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği 2
11 • Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi 3
12 • Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme 0
13 • Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme 0
14 • İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 96
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.84
Dersin AKTS Kredisi: 4