|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Özel Eğitim I |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD235 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
özel eğitimde temel kavramları bilme özel eğitim felsefesine sahip olma özel eğitim gereksinimi olan öğrencileri tanıma özel eğitimi gereksinimi olan öğrenci ve ailesine rehberlik yolu ile sağıltıma yardımcı olma özel eğitime gereksinim olan öğrenciye ve ailesine problem ait bilgilendirme özel eğitime gereksinimi olan çocuğun ailesine danışmanlık yapma
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
1. Özel eğitim ve temellerini tartışabilecektir. 1.1. Özel eğitim kavramlarını ve kategorilerini tartışır. 1.2. Özel eğitim kategorilerindeki yaygınlık oranlarını açıklar. 1.3. Özel eğitimin tarihsel gelişimini betimler. 1.4. Özel gereksinimli kişilerle çalışan uzmanları ve sorumluluklarını betimler. 2. Özel eğitimle ilgili yasa ve yönetmelikleri tartışabilecektir. 2.1. Amerika Birleşik devletleri ve Avrupa’da yer alan gelişmiş ülkelerin özel eğitimler ilgili bilinen yasalarını açıklar. 2.2. Türkiye’de özel eğitim yasa ve yönetmelikleri tartışır. 2.3. Türkiye’de uygulanan gönderme-tanılama-değerlendirme sürecini açıklar. 2.4. Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nin rol ve sorumluluklarını betimler. 3. Ailede özel gereksinimli birey olması durumunda anne-baba, aile ve uzman ilişkisi ve ailede yaşanan duyguları sıralayabilecektir. 3.1. Anne-baba, aile ve uzman arasında gerçekleşecek olan ideal ilişkiyi tartışır. 3.2. Özel gereksinimli bir çocuğa sahip olan ailelerin geçirdikleri duygusal dönemleri tanımlar. 4. Erken çocukluk özel eğitimi ve bu konudaki uygulamaları betimleyebilecektir. 4.1. Erken çocukluk özel eğitimini tanımlar. 4.2. Erken çocukluk özel eğitiminin önemini tartışır. 4.3. Erken çocukluk özel eğitiminde görev alacak personelin rol ve sorumluluklarını tartışır. 4.4. Erken çocukluk özel eğitimi uygulamalarını betimler. 5. Değişik yetersizlik türlerini tanımlayabilecektir. 5.1. Zihinsel yetersizlik kategorisini tanımlar. 5.2. Öğrenme güçlüğü kategorisini tanımlar 5.3. Duygusal-davranışsal bozukluk kategorisini tanımlar 5.4. Otizm spektrum bozukluğu kategorisini tanımlar. 5.5. İletişim bozukluğu kategorisini tanımlar. 5.6. Işitme bozukluğu kategorisini tanımlar. 5.7. Görme bozukluğu kategorisini tanımlar. 5.8. Fiziksel yetersizlikler ve seyrek rastlanan bozukluklar kategorisini tanımlar. 5.9. Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler kategorisini tanımlar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
1 Hafta Özel Eğitimin Temelleri
2 Hafta Özel Eğitimin Temelleri
3 Hafta Özel Eğitimin Temelleri
4 Hafta Yasa-yönetmelikler, gönderme süreci-tanılama süreci, RAM, değerlendirme Anne-babalar, aileler, özel gereksinimli olma durumu—aile uzman ilişkisi, ailede yaşananlar
5 Hafta Yasa-yönetmelikler, gönderme süreci-tanılama süreci, RAM, değerlendirme Anne-babalar, aileler, özel gereksinimli olma durumu—aile uzman ilişkisi, ailede yaşananlar
6 Hafta Erken Çocukluk Özel Eğitimi
7 Hafta MidTerm Exam
8 Hafta Erken Çocukluk Özel Eğitimi
9 Hafta Zihinsel Yetersizlik
10 Hafta Zihinsel Yetersizlik
11 Hafta Zihinsel Yetersizlik
12 Hafta Zihinsel Yetersizlik
13 Hafta Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar
14 Hafta Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar
15 Hafta Final Sınavı
16 Hafta Final Sınavı
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Özel Eğitimin Temelleri |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Özel Eğitimin Temelleri |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Özel Eğitimin Temelleri |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Yasa-yönetmelikler, gönderme süreci-tanılama süreci, RAM, değerlendirme Anne-babalar, aileler, özel gereksinimli olma durumu—aile uzman ilişkisi, ailede yaşananlar
|
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Yasa-yönetmelikler, gönderme süreci-tanılama süreci, RAM, değerlendirme Anne-babalar, aileler, özel gereksinimli olma durumu—aile uzman ilişkisi, ailede yaşananlar
|
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Erken Çocukluk Özel Eğitimi |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
MidTerm Exam |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Erken Çocukluk Özel Eğitimi |
|
klasik sınav |
|
9 |
Zihinsel Yetersizlik |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Zihinsel Yetersizlik |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma, örnek olay, araştırma inceleme |
|
11 |
Zihinsel Yetersizlik |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma, örnek olay, araştırma inceleme |
|
12 |
Zihinsel Yetersizlik |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma, örnek olay, araştırma inceleme |
|
13 |
Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma, örnek olay, araştırma inceleme |
|
14 |
Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma, örnek olay, araştırma inceleme |
|
15 |
Final Sınavı |
ön okuma çalışmalarının yapılması |
düz anlatım, tartışma, örnek olay, araştırma inceleme |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
klasik sınav , çoktan seçmeli |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
engelli çoçuklar ve eğitimi Özel Eğitim (iskender Özgür)
konuşma bozukluğu ve sağaltımı
ders notları
Engelli çocuklar ve eğitimi ÖZEL EĞİTİM Yard Doç. Dr. İskender Özgür
Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimli Olan Öğrenciler VE ÖZEL EĞİTİM Prof.Dr.A. Gönül Akçanete
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
0 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
0 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
0 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
0 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
0 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
3 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
2 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
0 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
0 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
0 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
5 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
3 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
0 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
0 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
4 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
2 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
0 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
15 |
3 |
45 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
10 |
20 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
15 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 97 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|