|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Öğrenme Psikolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD231 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. İSMAİL SANBERK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Öğrenme kuramlarını genel olarak sınıflandırır. 2. Öğrenme ve davranış tanımları arasındaki farkı kavrar. 3. Öğrenme psikolojisi kapsamında yer alan temel kavramları ve öğrenme kuramlarını tanımlayabilir. 4. Somut öğrenme durumlarını ve öğrenme süreçleri açıklayabilir. 5. Farklı öğrenme model ve kuramlarını karşılaştırabilir.
6. Alışma, duyarlılaşma, Pavlovian ve Edimsel koşullama yordamlarının altında yatan bağıntısal yapıları açıklayabilir. 7. Biliş üzerindeki bağıntısal öğrenme ve diğer süreçlerin rolünü betimleyebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğrencilerin öğrenilmiş ve öğrenilmemiş davranış arasındaki farkları görmesini sağlamaktır. Öncelikli olarak klasik kuşullama, operant koşullama ve gözlem yoluyla öğrenme gibi öğrenmeyi açıklamaya çalışan farklı öğrenme şekillerine odaklanılacaktır. Bununla birlikte öğrenmenin bilişsel ve biyolojik temellerini incelemek bu dersin amaçlarındandır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Öğrenmeyi etkileyen faktörleri, davranışçılık ve öğrenme, sosyal-bilişsel öğrenme, geştalt psikolojisi ve öğrenme, insancıl psikoloji ve öğrenme, bilişsel psikoloji ve öğrenme, nöropsikoloji ve öğrenme, öğrenme kuramının sonuçları, zeka ve öğrenme arasındaki ilişki, öğrenme stratejileri ve stilleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
PDR-SÖB Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğrenme Psikolojisine Giriş ve Temel Kavramlar |
Senemoğlu, N. (2009).Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi, Ankara. (S.85-93). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
2 |
Öğrenmeyi etkileyen faktörler |
Schunk, D.H. (2009). Öğrenme Teorileri. (Çeviri Edt: Şahin, M.). Nobel Yayıncılık, Ankara. (S.1-26) |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
3 |
Davranışçılık ve Öğrenme Kuramı |
Domjan, M. (2004). Koşullama ve Öğrenmenin Temelleri. (Çev: Çetinkaya, H.) Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. (S.13-39). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
4 |
Klasik Koşullanma Kuramı (Pavlov) |
Domjan, M. (2004). Koşullama ve Öğrenmenin Temelleri. (Çev: Çetinkaya, H.) Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. (S.41-76). Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık, Ankara. (S.41-94). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
5 |
Klasik Koşullanma Kuramı (Pavlov) |
Domjan, M. (2004). Koşullama ve Öğrenmenin Temelleri. (Çev: Çetinkaya, H.) Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. (S.41-76). Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık, Ankara. (S.41-94). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
6 |
Bitişiklik Kuramları (Watson ve Guthrie) |
Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi, Ankara. (S.109-126). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
7 |
Vize |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
8 |
Bağlaşımcılık Kuramı (Thorndike) |
Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi, Ankara. (S.129-143). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
9 |
Amaçlı Davranışçılık (Tolman) |
Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi, Ankara. (S.197-212). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
10 |
Edimsel Koşullanma Kuramı (Skinner) |
Domjan, M. (2004). Koşullama ve Öğrenmenin Temelleri. (Çev: Çetinkaya, H.) Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. (S.77-177). Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık, Ankara. (S.95-187). Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi, Ankara. (S.145-169). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
11 |
Edimsel Koşullanma Kuramı (Skinner) |
Domjan, M. (2004). Koşullama ve Öğrenmenin Temelleri. (Çev: Çetinkaya, H.) Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. (S.77-177). Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık, Ankara. (S.95-187). Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi, Ankara. (S.145-169). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
12 |
Sosyal - Bilişsel Öğrenme (Bandura) |
Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi, Ankara. (S.215-233). Schunk, D.H. (2009). Öğrenme Teorileri. (Çeviri Edt: Şahin, M.). Nobel Yayıncılık, Ankara. (S.77-129) |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
13 |
Gestalt Psikolojisi ve Öğrenme (Wertheimer, Kofka, Köhler) |
Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi, Ankara. (S.239-260). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
14 |
Bilgiyi İşleme Kuramı |
Schunk, D.H. (2009). Öğrenme Teorileri. (Çeviri Edt: Şahin, M.). Nobel Yayıncılık, Ankara. (S.130-181) Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi, Ankara. (S.215-233). Schunk, D.H. (2009). Öğrenme Teorileri. (Çeviri Edt: Şahin, M.). Nobel Yayıncılık, Ankara. (S.263-339). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
15 |
Nörobiyolojik Öğrenme Kuramı |
Jensen E. (2004) Beyin Uyumlu Öğrenme. (Çev. A. Doğanay)Nobel Kitabevi, İstanbul. |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
16/17 |
Final |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Jensen, E. (2006). Beyin Uyumlu Öğrenme. (Çev: Doğanay, A.). Nobel Kitabevi, İstanbul.
Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi, Ankara.
Driscroll, M.P. (2012). Öğretim Süreçleri ve Öğrenme Psikolojisi. (Çev: Tutkun, Ö.F., Okay, S. ve Şahin, E.). Anı Yayıncılık, Ankara.
Domjan, M. (2004). Koşullama ve Öğrenmenin Temelleri. (Çev: Çetinkaya, H.). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
Schunk, D.H. Öğrenme Teorileri. (Çeviri Editörü: Şahin, M.). Nobel Yayınları, Ankara.
Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık, Ankara.
Çelen, N.H. Öğrenme Psikolojisi Kuramlar. İmge Kitabevi, Ankara.
Arık, İ.A. (1995). Öğrenme Psikolojisine Giriş. Der Yayınları, İstanbul.
Howe, M.J.A. (2001). Öğrenme Psikolojisi. (Çev: Kılıç, E.). Alfa Yayınevi, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
2 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
3 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
5 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
1 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
1 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
0 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
1 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
2 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
2 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
2 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
3 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
1 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
3 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
3 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
3 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
2 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
2 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
7 |
7 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|