|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Lineer Cebir 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
MT 111 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ELA AYDIN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Matrisleri tanır ve matris işlemlerini yapabilir. Gauss Yoketme ve Gauss-Jordan İndirgemesiyle matrisleri eşelon forma getirmeyi başarabilir. Matrisin tersini bularak sistemlerin çözümünde kullanabilir. Determinant hesaplayabilir. Cramer sistemiyle sistemleri çözebilir. Düzlemde ve uzayda vektörleri çizebilir ve vektör işlemlerini yapabilir. Vektör Uzaylarıyla ilgili temel kavramları kullanabilir. Lineer geren uzayı yazabilir. Vektörlerin lineer bağımlılık ve bağımsızlığına karar verebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Lineer cebirin somut yönleriyle ilgili bilgi ve beceri kazandırmak, Matrisler ve Homojen ,Lineer Denklem Sistemleri ile ilgili temel kavramaları kavratmak, Sistemleri matrisler yardımıyla çözmek, vektör uzayları ve soyut matematiksel kavramları kavratmak ve soyut düşünmeyi öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Lineer denklem sistemleri,elemanter işlemler,elemanter işlemleri kullanarak homojen ve lineer sistemlerin çözümü, matris tersinin elemanter işlemlerle bulunması,determinantlar,blok ve özel tipteki matrislerin determinantının bulunması,Cramer sisteminin çözümünde determinant kullanımı,uzayda ve düalemde vektörler,vektör uzayları, altuzaylar,vektörlerin lineer bağımsızlığı,vektör uzaylarının bazları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Lineer Denklem Sistemleri |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
2 |
Matrisler ve matris işlemleri |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
3 |
Matris işlemlerinin özellikleri ve özel tipteki matrisler |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
4 |
Bir matrisin eşelon formu ve Elemanter matrisler |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
5 |
Gauss Jordan ve Gauss İndirgeme Yöntemi |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
6 |
Matris tersi bulma ve sistem çözümü |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
7 |
Determinant fonksiyonu ve özellikleri |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Tekrar ve Problem Çözme |
Yazılı sınav |
|
9 |
Determinant kullanarak Cramer sistemlerinin çözümü |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
10 |
Düzlemde ve Uzayda vektörler |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
11 |
Vektör Uzayları |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
12 |
Altuzaylar |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
13 |
Lineer Geren Uzay |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
14 |
Lineer bağımlılık ve bağımsızlık |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması ve problem çözme |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
15 |
Problem çözümü |
Problem çözümü |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Tekrar ve Problem Çözme |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bernard Kolman, David R. Hill, " Lineer Cebir" (Çeviri ) Palme Yayıncılık,2000.
Veli Şahmurov, Gökhan Uzgören, " Lineer Cebir Uygulamaları" Papatya Yayıncılık,1999.
Arif Sabuncuoğlu, "Lineer Cebir", Nobel yayın dağıtım,2000.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
4 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
5 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
5 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
0 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
3 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
0 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
0 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
1 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
0 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
0 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
0 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
3 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
0 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
2 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
5 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
5 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
3 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 109 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|