|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistik İçin Matematik I |
|
Dersin Kodu |
: |
MAT231 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AHMET TEMİZYÜREK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Konik, çember, elips, hiperbol, parabol kavramlarını öğrenir. Karesel yüzeyleri belirler. Analitik düşünme, problem çözme ve çözümleme becerisi kazanır. Problem çözümü için gerekli bilgi teknolojilerini kullanır. Matematiğin gerçek hayattaki uygulamalarını anlar ve çözümler. Türevin Uygulamalarını bilir ve yapabilir. Limit ve türev işlemini yapar ve çözümler. Temel fonksiyon yapılarını bilir ve uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İstatistik Eğitiminde gerekli olan temel Matematik kavramlarını öğrenmek ve bunları İstatistik alanında uygulamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Genel tanım ve kavramlar, Kutupsal koordinatlar, eksenlerin ötelenmesi, döndürülmesi, Konikler, çember, Elips, hiperbol, Parabol, koniklerin ortak tanımı, Reel kuadratik(İkinci dereceden) Formlar, Kuadratik yüzeyler ve bu yüzeylerin belirlenmesi, Çok değişkenli fonksiyonlar, Diferansiyeller, zincir kuralı, kapalı fonksiyonların türevleri, İki değişkenli fonksiyonlarda maksimum minimum, Lagrange çarpanları, Tam diferansiyeller, gradyant ve yönlü türevler, Jacobian Matrisi, İki katlı integraller, |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Analitik Geometri de genel tanım ve kavramlar |
Kaynak okuma, problem çözme |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
2 |
Kutupsal koordinatlar, eksenlerin ötelenmesi, döndürülmesi |
Kaynak okuma, problem çözme |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
3 |
Konikler, çember |
Kaynak okuma, problem çözme |
Yüzyüze anlatma, Problem çözme,Tartışma. |
|
4 |
Elips, hiperbol |
Kaynak okuma, problem çözme |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
5 |
Parabol, koniklerin ortak tanımı |
Kaynak okuma, problem çözme |
Yüzyüze anlatma, Problem çözme,Tartışma. |
|
6 |
Reel kuadratik(İkinci dereceden) Formlar |
Kaynak okuma, problem çözme |
Yüzyüze anlatma, Problem çözme,Tartışma. |
|
7 |
Kuadratik yüzeyler ve bu yüzeylerin belirlenmesi |
Kaynak okuma, problem çözme |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
8 |
Ara sınav |
Anlatılan konular ders notlarından ve kaynaklardan çalışılarak gözden geçirilir |
Yazılı sınav |
|
9 |
Çok değişkenli fonksiyonlar |
Kaynak okuma, problem çözme |
Yüzyüze anlatma, Problem çözme,Tartışma. |
|
10 |
Diferansiyeller, zincir kuralı, kapalı fonksiyonların türevleri |
Kaynak okuma, problem çözme |
Yüzyüze anlatma, Problem çözme,Tartışma. |
|
11 |
İki değişkenli fonksiyonlarda maksimum minimum |
|
Yüzyüze anlatma, Problem çözme,Tartışma. |
|
12 |
Lagrange çarpanları |
Kaynak okuma, problem çözme |
Yüzyüze anlatma, Problem çözme,Tartışma. |
|
13 |
Tam diferansiyeller, gradyant ve yönlü türevler |
Kaynak okuma, problem çözme |
Yüzyüze anlatma, Problem çözme,Tartışma. |
|
14 |
Jacobian Matrisi |
Kaynak okuma, problem çözme |
Yüzyüze anlatma, Problem çözme,Tartışma. |
|
15 |
İki katlı integraller |
Kaynak okuma, problem çözme |
Yüzyüze anlatma, Problem çözme,Tartışma. |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Anlatılan konular ders notlarından ve kaynaklardan çalışılarak gözden geçirilir |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Analize Giriş ,Cilt 2, F.Akdeniz, Ünlü Y., Dönmez D. Nobel Kitabevi,2006.
Analitik Geometri, Kaya R., Bilim Teknik Yayınevi, 2002.
Calculus with Analytic Geometry,Silverman R.A.,Prentice Hall Inc.,London.,1985
Yüksek Matematik Problemleri, Cilt1, Karadeniz A., Çağlayan Kitabevi,1991
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
2 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
0 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
0 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
0 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
0 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
0 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
5 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
0 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
3 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
0 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
5 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
0 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
4 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
0 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
1 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
2 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|