Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Lineer Cebir 2

Dersin Kodu : MAT112

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ELA AYDIN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Vektör uzayının bir bazını ve boyutunu bulabilir.
Lineer dönüşümler ve özelliklerini kavrar.
Lineer bir dönüşüme karşılık gelen matris formunu yazabilir.
İç çarpım ile uzunluk ve açı hesaplar ve bir uzayın dik tümleyenini bulabilir.
Özdeğer ve karşılık gelen özvektörleri belirleyebilir.
Benzer matrisler ve köşegen formda yazmayı bilir.
Determinantın farklı uygulamalarını yapabilir.
Matrisin rankını hesaplayabilir.
Lineer cebirde komğpleks sayılarla işlemler yapıp sistemleri çözebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Vektör uzayının bir bazını bulup boyutunu belirler, iç çarpım uzaylarında vektörlerin uzunluğu ve aradaki açıyı hesaplayabilir, matrislerle lineer dönüşümler arasındaki ilişkiyi kavrar,özdeğer ve özvektörleri belirleyip benzer matrislere karar verebilir.

Dersin İçeriği : Lineer bağımlılık ve bağımsızlık uygulamaları,vektör uzaylarının boyutu,iç çarpım uzayları,ortogonal ve ortonormal vektörler,Gram-Smith Ortogonalleştirme Yöntemi,Vektör uzaylarının Lineer Dönüşümleri,Lineer dönüşümlerin matris temsilleri,permütasyonlar,determinant fonksiyonunun uygulamaları,özdeğer ve özvektörler,matrislerde köşegenleştirme ve üçgenselleştirme,kompleks sayılar ve kompleks sistemlerin çözümü.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Lineer dönüşümler, bire-bir ve ötren dönüşümler Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım ve tartışma
2 Lineer dönüşümlerin çekirdek ve görüntü uzayları Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım ve tartışma
3 Lineer dönüşümlerin matris formu Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım ve tartışma
4 Benzerlik Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım ve tartışma
5 Düzlemde ve uzayda standart iç çarpım Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım ve tartışma
6 İç çarpım uzayları ve ortogonallik Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım ve tartışma
7 Dik tümleyenler ve Gram-Schmidt Metodu Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım ve tartışma
8 Arasınav Tekrar ve problem çözme Yazılı sınav
9 Özdeğer ve özvektörler Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım ve tartışma
10 Köşegenleştirme ve benzer matrisler Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım, Problem Çözme
11 Simetrik matrislerin köşegenleştirilmesi Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım, Problem Çözme
12 Determinant Uygulamaları Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım ve tartışma
13 Matris rankı Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım, Problem Çözme
14 Lineer cebirde kompleks sayılar Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması ve problem çözme Düz Anlatım, Problem Çözme
15 Problem çözümü Problem çözümü Düz Anlatım ve tartışma
16/17 Final sınavı Tekrar ve problem çözme Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bernard Kolman, David R. Hill, " Lineer Cebir" (Çeviri ) Palme Yayıncılık,2000
 Veli Şahmurov, Gökhan Uzgören, " Lineer Cebir Uygulamaları" Papatya Yayıncılık,1999.
 Arif Sabuncuoğlu, "Lineer Cebir", Nobel yayın dağıtım,2000.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 4
2 İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 5
3 İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 5
4 İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 0
5 Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 3
6 İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 0
7 İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 0
8 İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 1
9 İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 0
10 Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 0
11 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 0
12 Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 3
13 Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 0
14 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 2
15 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 5
16 Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 5
17 İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 3
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 109
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.36
Dersin AKTS Kredisi: 4