|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistiksel Güvenirlik Analizi |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB492 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. GÜZİN YÜKSEL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tehlike oranı tahminini hesaplar. Olasılık çizim tekniklerini bilir. Farklı sistemler için güvenilirlik kestirimi yapar. Temel güvenilirlik modellerini öğrenir Güvenilirlikle ilgili temel kavramları bilir. Ömür dağılımları dayalı bilinen kestirimleri yapar ve uygular. Güvenilirlik ileilgili problemleri çözer Yaşam tablosu yöntemini kullanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; öğrencilere güvenilirlik kavramlarını tanıtmaktır. Bu derste Farklı sistemler için güvenilirlik kestiricileri ve güvenilirlik modelleri verilecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Farklı sistemler için güvenilirlik kestirimi, tehlike oranı tahmini, ömür dağılımlarına dayalı kestirimler, üstel dağılım, gamma dağılımı, ömür dağılımları temel alınarak yapılan testler, sansürlü veriler için tehlike oranı tayini,sansürlü veriler için güvenilirlik, güvenilirlik büyüme modelleri, olasılık çizim teknikleri, Hollander-Proschan testi , Deshpande testleri, hızlandırılmış yaşam testi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Farklı sistemler için güvenilirlik kestirimi |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği, |
|
2 |
Tehlike oranı tahmini |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği, |
|
3 |
Ömür dağılımlarına dayalı kestirimler |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
4 |
Üstel dağılım |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
5 |
Weibull dağılımı |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
6 |
Gamma dağılımı |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
7 |
Uygulamalar |
İlgili Kitap okunur |
Problem çözümü |
|
8 |
Ara sınav |
Derste anlatılan konulara çalışır |
Yazılı sınav |
|
9 |
Normal dağılım, Lognormal dağılım. |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
10 |
Sistemlerin güvenilirliği, seri diziliş, paralel diziliş. |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
11 |
Güvenilirliğin Yaşam analizine uygulanışı, yaşam analizinde üstel model |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
12 |
Yaşam analizinde Weibull Modeli |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
13 |
Yaşam tablosu, Kaplan Meier ve Cox regresyon analizi |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
14 |
Yaşam eğrilerinin karşılaştırılması. |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
15 |
Ömür dağılımları temel alınarak yapılan testler |
İlgili Kitap okunur |
Sınıfta yüz yüze anlatma tekniği,Tahtada problem çözümü |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Derste anlatılan konulara çalışır |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
An introduction to Reliability and Maintainability Engineering, Charles E. Ebeling McGRAW-Hill Comp, 1997.
Miller and Freund´s Probability and Statistics for Engineers, R. Johnson, Pearson Prentice Hall, 2005.
Modern Applied Biostatistical Methods Using S-Plus, S. Selvin, Oxford University Press, 1998.
Biyoistatistik, M. Şenocak, İstanbul Üniv. Yayınları, 1997.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
1 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
2 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
2 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
4 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
0 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
2 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
4 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
1 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
3 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
4 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
5 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
5 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
4 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
3 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
1 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
25 |
25 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|