|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kombinatorik |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB491 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sayma Kuralları problemlerini çözer
Permütasyon, Kombinasyon, Sıralı ve Sırasız Parçalanma problemlerini çözer
İçerme ve Dışlama Prensibi problemlerini çözer n bilinmeyenli bir denkleminin pozitif tamsayılar kümesindeki çözümlerinin sayısını bulur
İndirgeme bağıntıları yazar ve çözer
Üretici Fonksiyonları kavrar
İndirgeme bağıntılarının üretici fonksiyonlar yardımıyla çözer
Rasgele yürüyüş ve oyuncunun batması problemlerini çözer
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sayma Kuralları, indirgeme bağıntıları ve üretici fonksiyonları kavratmak ve bunlar yardımıyla çeşitli problemleri çözme yeteneği kazandırmak
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Sayma Kuralları, Permütasyon, Kombinasyon, Parçalanmalar, İçerme ve Dışlama Prensibi, n bilinmeyenli bir denkleminin pozitif tamsayılar kümesinde çözümleri, İndirgeme bağıntıları, Fibonacci dizisi, Üretici Fonksiyonlar, İndirgeme bağıntılarının üretici fonksiyonlar yardımıyla çözülmesi, İndirgeme bağıntılarının üretici fonksiyonlar yardımıyla çözülmesi, Rasgele yürüyüş ve oyuncunun batması, Bazı sayma problemleri, Bazı olasılık problemleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sayma Kuralları, Permütasyon |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım , tartışma ve problem çözme |
|
2 |
Kombinasyon |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Sıralı ve Sırasız Parçalanmalar |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
İçerme ve Dışlama Prensibi |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
n bilinmeyenli bir denkleminin pozitif tamsayılar kümesindeki çözümleri |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım , tartışma ve problem çözme |
|
6 |
İndirgeme bağıntıları |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
İndirgeme bağıntılarının çözüm yöntemleri |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav ve Anlatım |
|
9 |
Üretici Fonksiyonlar |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım , tartışma ve problem çözme |
|
10 |
İndirgeme bağıntılarının üretici fonksiyonlar yardımıyla çözülmesi |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım , tartışma ve problem çözme |
|
11 |
İndirgeme bağıntılarının üretici fonksiyonlar yardımıyla çözülmesi |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım , tartışma ve problem çözme |
|
12 |
Rasgele yürüyüş ve oyuncunun batması |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım , tartışma ve problem çözme |
|
13 |
Bazı sayma problemleri |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım , tartışma ve problem çözme |
|
14 |
Bazı olasılık problemleri |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım , tartışma ve problem çözme |
|
15 |
Bazı olasılık problemleri |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım , tartışma ve problem çözme |
|
16/17 |
Final Sınavı |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öztürk, F. (1995). Kombinatorik. A.Ü.F.F. Döner sermaye işletmesi yayınları, no:30
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Balakrishnan, V. K. (1995). Schaum´s outline of theory and problems of combinatiorics. McGraw-Hill New York.
Russell, M. (2003). Combinatorics . Wiley-Interscience. Hoboken, NJ
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
0 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
0 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
0 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
0 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
0 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
0 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
0 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
0 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
1 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
1 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
5 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
1 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
4 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
3 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
0 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
1 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|