Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Matris Kuramı

Dersin Kodu : İSB471

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MAHMUDE REVAN ÖZKALE

Dersin Öğrenme Kazanımları : Matris işlemleri yapar
Determinant özelliklerini kavrar
Bir matrisin tersini bulur
Parçalanmış matrislerle işlem yapar
Matrislerin genelleştirilmiş terisi bulur
Lineer denklem sistemlerini çözer
Lineer denklem sistemlerinin en küçük kareler çözümünü bulur
Lineer, bilineer ve karesel formları tanımlar
Pozitif tanımlı, pozitif yarı tanımlı ve negatif olmayan tanımlı matrisleri tanımlar
Lineer ve karesel formların türevlerini alır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Matris işlemleri için gerekli olan matematiksel teknikleri kullanabilme ve istatistik gibi çeşitli alanlarda ortaya çıkabilecek problemleri çözmede matris işlemlerini uygulayabilme

Dersin İçeriği : Matris işlemleri, matrisin determinantını ve rankını bulma, parçalanmış matrisler, genelleştirişmiş ters bulma, denklem sistemlerinin çözümleri, lineer, bilineer ve karesel formlar ve türevleri, bir matrisin pozitif tanımlılığı, pozitif yarı tanımlılığı ve negatif olmayan tanımlılığı

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi Ek Bina Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Özel matrisler ve matris işlemleri Kaynak okuma Düz anlatım
2 Lineer bağımsızlık ve matrisin rankı Kaynak okuma Düz anlatım
3 Determinantlar ve determinantın özellikleri Kaynak okuma Düz anlatım, problem çözme
4 Bir matrisin tersini bulma Kaynak okuma Düz anlatım, problem çözme
5 Parçalanmış matrisler Kaynak okuma Düz anlatım, problem çözme
6 Elemanter dönüşümler, eşelon form, eşdeğer matrisler Kaynak okuma Düz anlatım, problem çözme
7 Moore Penrose ters ve özellikleri Kaynak okuma Düz anlatım
8 Ara sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 Genelleştirilmiş tersler Kaynak okuma Düz anlatım, problem çözme
10 Lineer denklem sistemleri Kaynak okuma Düz anlatım, problem çözme
11 Lineer denklem sistemleri Kaynak okuma Düz anlatım, problem çözme
12 Lineer denklem sisteminin ekk çözümü Kaynak okuma Düz anlatım, problem çözme
13 Lineer, bilineer ve karesel formlar Kaynak okuma Düz anlatım
14 Lineer ve karesel formların türevleri Kaynak okuma Düz anlatım
15 Kronecker çarpım Kaynak okuma Düz anlatım
16/17 Final sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Schott, J. R. (2005), Matrix Analysis for Statistics. John Wiley & Sons 2. Harville, D. A. (1997), Matrix Algebra from a Statistician’s Perspective. Springer Verlag
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 0
2 İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 2
3 İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 0
4 İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 1
5 Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 0
6 İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 1
7 İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 1
8 İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 2
9 İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 1
10 Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 1
11 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 1
12 Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 3
13 Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 2
14 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
15 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
16 Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 2
17 İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 1
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü: 112
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.48
Dersin AKTS Kredisi: 4