Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ekonometrik Modeller

Dersin Kodu : İSB462

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MAHMUDE REVAN ÖZKALE

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ekonometri ve ekonometrik modeli açıklar
Model varsayımlarının geçerliliğini kontrol eder
Model varsayımlarında sapma olması durumunda uygun metotları kullanır
Modellere uygun tahmin yöntemlerini ayırt eder
İstatistiksel analiz için veriye uygun doğru modeli seçer
İstatistiksel paket programlar kullanarak elde edilen sonuçları yorumlar
Analiz sonuçlarını değerlendirir
Modeller arasındaki farklılığı açıklar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ekonometrik verilerin istatistiksel modellenmesi ve istatistik teorileri çerçevesinde yorumlanması

Dersin İçeriği : çoklu doğrusal regresyon modeli, değişen varyanslılık, çoklu iç ilişki problemi, yapay değişkenli modeller, geçişmesi dağıtılmış modller

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi Ek Bina Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ekonometriye giriş, çoklu regresyon analizinde varsayımlardan sapmaların incelenmesi Kaynak okuma Düz Anlatım
2 Nokta tahmin edicilerin özelliklerinin incelenmesi, çoklu regresyon analizinde hipotez testleri Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
3 Çoklu regresyon analizinde güven aralıkları, çoklu regresyon modeline matris yaklaşımı Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
4 Çoklu iç ilişki problemi (çoklu iç ilişkinin belirlenmesi ve düzeltilmesi) Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
5 Çoklu iç ilişki probleminde bazı yanlı tahmin ediciler Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
6 Değişen varyansın belirlenmes,: Sistematik olmayan testler ve sistematik testler (Goldfeld Quant, Park ve Glejser testleri) Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
7 Sistematik testlerden Breusch Pagan Godfrey testi ve değişen varyansın düzeltilmesi Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
8 Ara sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 Yapay değişkenli modeller Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
10 Yapay değişkenli modeller Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
11 Nitel bağımlı değişkenli regresyon modelleri (DOM ve Logit modeller) Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
12 Nitel bağımlı değişkenli regresyon modelleri (Logit ve Probit modeller) Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
13 Gecikmesi dağıtılmış modelleri (en küçük kareler, Koyck modeli ve Almon çok terimli gecikme modeli ile tahmin) Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
14 Gecikmesi dağıtılmış modelleri (Nerlove’ın kısmi uyarlama modeli ve Cagan’ın uyarlanan beklenti modeli ile tahmin) Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
15 Ardışık bağımlı modeller Kaynak okuma Düz Anlatım, Örnekler
16/17 Final sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Gujarati, D. N. (çev. Şenesen, Ü., Şenesen, G. G.) (1999), Temel Ekonometri. Literatür Yayıncılık 2. Koutsoyiannis, A. (çev. Şenesen, Ü., Şenesen, G. G.) (1989), Ekonometri Kuramı. Verso Yayıncılık
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 0
2 İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 5
3 İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 4
4 İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 4
5 Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 0
6 İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 5
7 İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 4
8 İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 3
9 İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 2
10 Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 1
11 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 3
12 Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 2
13 Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 5
14 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
15 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
16 Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 5
17 İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 5
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5