|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Simulasyon Ve Modelleme |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB461 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜSEYİN GÜLER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Simülasyonun kullanım amacını ve İstatistikteki önemini bilir. Bir rassal sayı üretecini kullanarak rassal sayı üretir. Rasgele değişkenlerin dağılımlarından simülasyon yapar. MATLAB kullanarak simülasyon yapar. İstatistiksel bir problemi rasgele değişkenleri kullanarak modeller. Modellenmiş problemin çözümü için Monte Carlo deney tasarlar. MATLAB kullanarak bir problemin çözümünün Monte Carlo tahminini elde eder. Regresyon modelinin simulasyonunu yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İstatistikte karşılaşılan analitik çözümü zor olan bazı problemleri modelleyebilme ve bu model üzerinde sanal bir deney kurarak problemin ampirik çözümünü elde edebilme yeteneğini kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste bir problemin matematiksel olarak modellenmesi, modelde yer alan rasgele değişkenlerin dağılımlarından simülasyonla sanal örneklem çekimi, bu örneklemin kullanımı ile parametrelerin tutarlı Monte Carlo tahminlerinin elde edilmesi yer almaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel Kavramlar, Olasılık ve Rasgele Değişkenlerle İlgili Hatırlatma |
Ders notları 1. bölüm |
Düz Anlatım, Ödev |
|
2 |
Rassal Sayı Üreteçleri |
Ders notları 2. bölüm, Kaynak kitap s.123-140 ve s.147-154 |
Düz Anlatım, Ödev |
|
3 |
Bazı Dağılımlarda Simülasyon |
Ders notları 3.1.-3.3, Kaynak kitap 3.1, 3.5 ve 3.6 bölümleri |
Düz Anlatım, Ödev |
|
4 |
Bazı Dağılımlarda Simülasyon |
Ders notları 3.4., Kaynak kitap 3.4 bölümleri |
Düz Anlatım, Ödev |
|
5 |
Algoritmalar ve MATLAB |
Ders notları 4. bölüm |
Düz Anlatım, Paket Program Kullanma |
|
6 |
MATLAB Kullanarak Rassal Sayı Üretme ve Bazı Dağılımlarda Simülasyon Yapma |
Ders notları 4. bölüm |
Düz Anlatım, Paket Program Kullanma, Ödev |
|
7 |
Monte Carlo Deney ve Simülasyon Yöntemi, Simülasyon ile Parametre Tahmini |
Ders notları 5.1-5.3, Kaynak kitap s.246-250 |
Düz Anlatım, Paket Program Kullanma |
|
8 |
Arasınav |
Konuların tekrarı |
Klasik sınav |
|
9 |
Simülasyon ile Parametre Tahmini |
Ders Notları 5. bölüm |
Düz Anlatım, Paket Program Kullanma |
|
10 |
Simülasyon Uygulamaları 1: Parametre Tahmini |
Ders Notları 5. bölüm |
Düz Anlatım, Paket Program Kullanma, Grup Çalışması |
|
11 |
Simülasyon Uygulamaları 2: Parametre Tahmini, Olasılık Tahmini |
Ders Notları 5. bölüm |
Düz Anlatım, Paket Program Kullanma, Grup Çalışması |
|
12 |
Simülasyon Uygulamaları 3: Olasılık Tahmini, Hipotez Testi |
Ders Notları 5. bölüm, Kaynak kitap s.250-261 |
Düz Anlatım, Paket Program Kullanma, Grup Çalışması |
|
13 |
Simülasyon Uygulamaları 4: Hipotez Testi, Regresyon Modellerinde Simülasyon |
Ders Notları 5. bölüm |
Düz Anlatım, Paket Program Kullanma, Grup Çalışması |
|
14 |
Simülasyon Uygulamaları 5: Regresyon Modellerinde Simülasyon, Monte Carlo İntegral |
Ders Notları 5. bölüm |
Düz Anlatım, Paket Program Kullanma, Grup Çalışması |
|
15 |
Simülasyon Uygulamaları 6: Monte Carlo İntegral |
Ders Notları 5. bölüm |
Düz Anlatım, Paket Program Kullanma, Grup Çalışması |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konuların tekrarı |
Klasik sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
"İstatistiksel Simülasyon", Ders Notları, Hüseyin GÜLER, Adana, 2006.
Matematiksel Modelleme ve Simülasyon, Fikri ÖZTÜRK, Levent ÖZBEK, Gazi Kitabevi, Ankara, 2004.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Simulation Modelling and Analysis, 2. ed., A.M. Law, W.D. Kelton, New York, McGraw-Hill, 1991.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
4 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
2 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
3 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
2 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
5 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
1 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
3 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
4 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
4 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
0 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
3 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
3 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
4 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
4 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
0 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
3 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 119 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|