Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yöneylem Araştırması

Dersin Kodu : İSB404

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Model kavramını kavrar ve model geliştirir
Dengelenmiş ve dengelenmemiş ulaştırma problemlerini çözer
Atama modellerini çözer
Şebeke modelleri, en kısa yol problemlerini çözer
Maksimum akış modelini kavrar
Minimum maliyet kapasiteli akış problemini kavrar
Hedef programlama algoritmalarını kavrar
Tamsayılı programlama algoritmalarını uygular
Karar analizi yapar
Oyun teorisi problemlerini çözer

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yöneylem araştırması tekniklerini öğrenmek, model kurmak ve farklı modellerin çözüm yöntemlerini kavramak

Dersin İçeriği : Model kavramı, model geliştirme, Ulaştırma Modelleri, Dengelenmemiş ulaştırma problemleri, Atama modeli,Şebeke Modelleri; En kısa yol problemi , Maksimum akış Modeli, Minimum maliyet kapasiteli akış problemi, Hedef Programlama,Hedef programlama algoritmaları,Tamsayılı programlama,Tamsayılı programlama algoritmaları, Karar Analizi, Oyun Teorisi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Model kavramı, model geliştirme Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
2 Ulaştırma Modelleri Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
3 Dengelenmemiş ulaştırma problemleri Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
4 Atama Modeli Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
5 Şebeke Modelleri; En kısa yol problemi Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
6 Maksimum akış Modeli Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
7 Minimum maliyet kapasiteli akış problemi Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
8 Ara sınav anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 Hedef Programlama Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
10 Hedef programlama algoritmaları Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
11 Tamsayılı programlama Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
12 Tamsayılı programlama algoritmaları Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma
13 Karar Analizi Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma
14 Oyun Teorisi Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma
15 Oyun Teorisi Kaynak Okuma Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma
16/17 Final Sınavı anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayınevi,2009
Diğer Kaynaklar  Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha(Çevirenler : Ş. Alp Baray- Şakir Esnaf), Literatür Yayıncılık, 2000 "
 Ayanoğlu, M.(2006)Yönetim Bilimi (Yöneylem araştırması ders notları)


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 5 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 4
2 İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 1
3 İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 1
4 İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 5
5 Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 2
6 İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 4
7 İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 2
8 İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 4
9 İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 4
10 Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 4
11 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 1
12 Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 5
13 Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 4
14 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
15 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 5
16 Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 5
17 İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 1
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 3 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 124
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.96
Dersin AKTS Kredisi: 5