|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yöneylem Araştırması |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB404 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Model kavramını kavrar ve model geliştirir Dengelenmiş ve dengelenmemiş ulaştırma problemlerini çözer Atama modellerini çözer Şebeke modelleri, en kısa yol problemlerini çözer Maksimum akış modelini kavrar Minimum maliyet kapasiteli akış problemini kavrar Hedef programlama algoritmalarını kavrar Tamsayılı programlama algoritmalarını uygular Karar analizi yapar Oyun teorisi problemlerini çözer
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yöneylem araştırması tekniklerini öğrenmek, model kurmak ve farklı modellerin çözüm yöntemlerini kavramak
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Model kavramı, model geliştirme, Ulaştırma Modelleri, Dengelenmemiş ulaştırma problemleri, Atama modeli,Şebeke Modelleri; En kısa yol problemi , Maksimum akış Modeli, Minimum maliyet kapasiteli akış problemi, Hedef Programlama,Hedef programlama algoritmaları,Tamsayılı programlama,Tamsayılı programlama algoritmaları, Karar Analizi, Oyun Teorisi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Model kavramı, model geliştirme |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
2 |
Ulaştırma Modelleri |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
3 |
Dengelenmemiş ulaştırma problemleri |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
4 |
Atama Modeli |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
5 |
Şebeke Modelleri; En kısa yol problemi |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
6 |
Maksimum akış Modeli |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
7 |
Minimum maliyet kapasiteli akış problemi |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
8 |
Ara sınav |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Hedef Programlama |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
10 |
Hedef programlama algoritmaları |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
11 |
Tamsayılı programlama |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
12 |
Tamsayılı programlama algoritmaları |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma,Program kullanma |
|
13 |
Karar Analizi |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
14 |
Oyun Teorisi |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
15 |
Oyun Teorisi |
Kaynak Okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme,Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayınevi,2009
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha(Çevirenler : Ş. Alp Baray- Şakir Esnaf), Literatür Yayıncılık, 2000
"
Ayanoğlu, M.(2006)Yönetim Bilimi (Yöneylem araştırması ders notları)
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
4 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
1 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
1 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
5 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
2 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
4 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
2 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
4 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
4 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
4 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
1 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
5 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
4 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
5 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
5 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
1 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 124 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|