Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Lineer Modeller

Dersin Kodu : İSB402

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. DENİZ ÜNAL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Lineer modeller kavramı hakkında bilgi sahibi olma
Rasgele vektörlerin lineer fonksiyonlarının ortalama ve varyansları-kovaryansları
Karesel formları ve özelliklerini bilme
Tam ranklı modellerin matrisel gösterimi hakkında bilgi sahibi olma
Tam ranklı ve tam ranklı olmayan modellerde tahmin ,hipotez testi, güven aralıklarını öğrenme
Tam ranklı olmayan modellerde yeniden parametrelendirme yapma

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrenci,karesel formlar ve dağılımlarını öğrenir, tam ranklı modellerde tahmini öğrenir, eksik ranklı modelleri ve eksik ranklı modellerde tahmini öğrenir

Dersin İçeriği : Matris işlemleri, karesel formlar ve dağılımları. Tam ranklı modeller, tam ranklı olmayan modeller ve bu modellerde tahmin ve hipotez testleri .

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : FEF ek bina derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Matris ve vektöri kavramları İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
2 Matris ve vektöri kavramları , özdeğer ve özvektörler İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
3 Karesel formdaki matris ve vektörlerin beklenen değerleri ve varyansları İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
4 Bazı özel karesel formların dağılımları İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
5 Ki-kare dağılımı, t-dağılımı, F-dağılımı, karesel formların bağımsızlığı İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
6 Tam ranklı modellerin matrisel gösterimi, ve tahmin İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
7 Tam ranklı modellerde parametrelerin tahmin edicileri ve güven aralıkları modeldeki İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
8 Ara sınav İlgili kaynaklara çalışılır yazılı sınav
9 Tam ranklı modellerde parametrelerin tahmin edicileri ve güven aralıkları modeldeki İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
10 Tam ranklı modellerde hipotez testi İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
11 Tam ranklı olmayan modellerde parametrelerim tahmini ve hipotez testleri İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
12 Tam ranklı olmayan modellerde yeniden parametrelendirme İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
13 Tam ranklı olmayan modellerde test edilebilir hipotezler İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
14 Tam ranklı olmayan modellerde tahmin ve güven aralıkları İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
15 Tam ranklı olmayan modellerde tahmin ve güven aralıkları İlgili kaynaklara çalışılır Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
16/17 Final Sınavı İlgili kaynaklara çalışılır Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Linear Models in Statistics, Rencher, Alvin C., John Wiley&Sons, INC., New York, USA, 2010.
 Lineer Modeller , Öztürk, F.; Akdeniz, F. , Ankara Üniversitesi Yayınları, 1996.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 0
2 İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 4
3 İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 4
4 İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 1
5 Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 0
6 İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 0
7 İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 3
8 İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 0
9 İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 0
10 Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 0
11 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 0
12 Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 4
13 Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 0
14 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
15 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 2
16 Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 5
17 İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 2
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 109
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.36
Dersin AKTS Kredisi: 4