|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Aktüerya Modelleri |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB331 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. DENİZ ÜNAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yaşam sigortası bilgisi. Faiz oranı, birikimli değer, peşin değer hesaplayabilme. Taksitler ile ilgili problemleri çözebilme. Faiz oranı, birikimli değer, peşin değer hesaplayabilme.
Yaşam sigortası problemleri ile yaşam tablosu arasındaki ilişkiyi kurabilmek. Yıllık net primleri hesaplayabilmek. Yaşam sigortası problemlerini çözebilmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Finans matematiği, mortalite tabloları ve bu tablolara göre hayat sigortalarında hesaplama yöntemlerini öğrenmek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Faiz oranları, Birikimli değer, peşin değer,Anüite çeşitleri,Yaşam tabloları, Yaşam sigortasının birikimli değeri, Yıllık net prim
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
FEF Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Faiz oranları, Basit faiz kavramı, Bileşik faiz kavramı |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Bileşik faize göre faiz oranları,İskonto oranları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Faiz oranı üzerinden basit iskonto, İskonto oranı üzerinden basit iskonto, Denk faiz ve iskonto oranları, Bileşik faizden peşin değer, İskonto oranlar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Bileşik faiz teorisinin uygulamaları, Rant kavramına giriş |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Rantların değerlendirilmesi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
Rantların değerlendirilmesi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
Yılda m kez ödemeli rantlar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Kaynak okuma |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Hayat (Mortalite) tablosu, Yaşama ve ölme olasılıkları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
Ani ölüm oranı, Ölüm oranının aktüeryal fonksiyonları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Hayat rantları, Ertelenmiş kapital, |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Sınırlı süreli hayat rantları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Sürekli hayat rantları, Ömür boyu süren hayat sigortaları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Ertelenmiş hayat sigortaları, Sınırlı süreli hayat sigortaları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Ertelenmiş hayat sigortaları, Sınırlı süreli hayat sigortaları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Kaynak okuma |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aktüerya Matematiği ve Yaşam Analizi, Akdeniz, F., Erdugan, F.
Bowers N.L., Gerber H.U., Hickman J.C., Jones D.A. Nesbitt C.J. Actuarial Mathematics. Society of Actuaries, Schaumburg, 1997
A.K. Gupta, T. Varga. An Introduction to Actuarial Mathematics, Kluwer Academic Publishers, 2002
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
0 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
2 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
3 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
5 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
0 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
4 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
5 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
0 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
1 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
0 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
2 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
4 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
2 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
3 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
3 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
2 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
2 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 119 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|