|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistiksel Kalite Kontrol |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB322 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MAHMUDE REVAN ÖZKALE |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çetele diyagramı, histogram, pareto analizi, neden sonuç diyagramı, hata yoğunluk diyagramı, serpilme (saçılım) diyagramı gibi temel istatistiksel teknikleri kullanır Kontrol grafiklerinin istatistiksel temellerini açıklar Nicel ve nitel kontrol grafikleri arasındaki farkı ayırt eder Birikimli toplam (CUSUM), üstel ağırlıklı hareketli ortalama (EWMA) ve hareketli ortalama (MA) kontrol grafiklerinin önemini açıklar Kontrol grafiklerini yorumlar Proses yeterlik indekslerini arasındaki farkı ayırt eder Kalite kontrol çalışmalarında kabul örneklemesinin rolünü açıklar Kontrol grafiklerinin çizimi için gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır Proses parametrelerini tahmin eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Üretim aşamasında veya üretim tamamlandıktan sonra elde edilen ürünlerin istenilen kalitede olup olmadığının belirlenmesi ve arzu edilen kaliteyi sağlamak için gerekli düzeltmelerin yapabilmesini sağlayacak istatistiksel tekniklerin uygulanması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kalite kavramına giriş, nitel ve nicel kontrol grafikleri, birikimli toplam, üstel ağırlıklı hareketli ortalama ve hareketli ortalama kontrol grafikleri, proses yeterlilik analizi, kabul örneklemesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Ek Bina Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kalite, tarihçesi ve temel kavramlar |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım |
|
2 |
İstatistiksel kalite kontrol metotları |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım |
|
3 |
Kontrol grafikleri ve kontrol sınırlarının seçimi |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım |
|
4 |
Nicel kontrol grafiklerinden x_ort ve R kontrol grafikleri |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
5 |
Nicel kontrol grafiklerinden x_ort ve S kontrol grafikleri |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
6 |
Nitel kontrol grafiklerinden p ve np kontrol grafikleri |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
7 |
Nitel kontrol grafiklerinden c ve u kontrol grafikleri |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
8 |
Ara sınav |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Birikimli toplam (CUSUM) kontrol grafikleri |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
10 |
Üstel ağırlıklı hareketli ortalama (EWMA) kontrol grafikleri |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
11 |
Hareketli ortalama (MA) kontrol grafikleri |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
12 |
Proses yeterlik analizi |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
13 |
Proses yeterlik analizi |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
14 |
Kabul örneklemesi |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
15 |
Kabul örneklemesi |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
16/17 |
Final sınavı |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Montgomery, D. C. (2009), Introduction to Statistical Quality Control. John Wiley & Sons
2. Bircan, H., Özcan, S. (2003), Excel Uygulamalı Kalite Kontrol. Yargı Yayınevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Grant E. L., Leavenworth R. S. (1996). Statistical Quality Control (McGraw-Hill Series in Industrial Engineering and Management), McGraw-Hill; 7th edition.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
0 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
4 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
2 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
4 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
5 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
4 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
3 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
4 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
1 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
4 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
2 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
5 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
4 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
3 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
5 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
20 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
25 |
25 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|