Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Varyans Analizi Ve Deneysel Tasarımlar

Dersin Kodu : İSB312

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Varyans analizi ile ilgili temel kavramları ve varyans analizinin neden kullanıldığını açıklayabilir.
Tek yönlü varyans analizi modelini oluşturabilir ve analiz edebilir.
Varyans analizi modeli için gerekli varsayımları sınayabilir.
Varyans analizi modellerinde bilinmeyen parametreler için tahmin yöntemlerini uygulayabilir.
Beklenen hata kareler ortalamasını sabit etkili ve rasgele etkili olma durumuna göre oluşturabilir, ikisi arasındaki farkı ayırt edebilir.
İstenen güven aralıklarını oluşturabilir ve hipotez testi yapabilir.
Sıfır hipotezinin reddedilmesi durumunda farklılığın hangi deneme ya da denemelerden kaynaklandığını belirleyebilir.
SPSS ve Minitab Paket programları kullanarak varyans analizi yapabilir.
İki yönlü varyans analizi modellerini oluşturabilir ve onu analiz eder.
Latin karesi- Greko latin Karesi tasarım modellerini oluşturup, analiz edebilir.
İç-içe tasarımlar ve faktöriyel tasarımlar oluşturabilir ve onları analiz edebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Lisans öğretimi içerisinde gerekli teorik alt yapıyı oluşturmak, kamu ve özel sektörde karşılaşabilecekleri verilerin analizlerini yapabilmek, analiz sonuçlarını yorumlayabilecek düzeyde bilgi, beceri ve pratikliğin kazandırılması.

Dersin İçeriği : Tek yönlü Anova, İkili ve çoklu karşılaştırmalar, İki yönlü Anova, Latin Karesi ve Greko-Latin karesi tasarımı, İçiçe tasarımlar, Faktöriyel tasarımlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi, Ek bina derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Varyans analizi ile ilgili temel kavamlar, Tek yönlü varyans analizi kurulması ve model varsayımlarının sınanması Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
2 Parametrelerin tahmin edilmesi ve parametreler için güven aralıklarının oluşturulması Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
3 Kareler toplamının parçalanması; ANOVA tablosunun oluşturulması, hipotezlerin test edilmesi, beklenen kareler ortalamasının elde edilişi Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
4 İkili ve Çoklu karşılaştırmalar Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
5 SPSS ve Minitab Paket programları ile varyans analizi örnekleri Kaynak okuma İstatistiksel paket programlarını kullanma
6 İki yönlü varyans analizi modeli (1. Durum) ,parametrelerin tahminleri , kareler toplamının parçalanması, ANOVA tablosunun oluşturulması Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
7 İki yönlü varyans analizi modeli (2. ve 3.Durum), parametrelerin tahminleri , kareler toplamının parçalanması, ANOVA tablosunun oluşturulması Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
8 Ara sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 İki yönlü varyans analizi modeli için beklenen kareler ortalamasının elde edilişi, kayıp gözlemler Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
10 Latin Karesi tasarımı, parametrelerin tahminleri , kareler toplamının parçalanması, ANOVA tablosunun oluşturulması Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
11 Greko Latin Karesi Tasarımı, parametrelerin tahminleri , kareler toplamının parçalanması, ANOVA tablosunun oluşturulması, beklenen kareler ortalamasın elde edilişi Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
12 İç içe tasarımlar; iki aşamalı iç içe tasarımlar, üç aşamalı iç içe tasarımlar Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
13 l aşamalı iç içe tasarımlar, beklenen kareler ortalamasının elde edilişi, SPSS ve Minitab Paket programları ile varyans analizi örnekleri Kaynak okuma Düz anlatım, Problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
14 Faktöriyel tasarımlar Kaynak okuma Düz anlatım ve problem çözme
15 Faktöriyel tasarımlar ve bilgisayar uygulaması Kaynak okuma Düz anlatım, Problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
16/17 Fimal sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Semra Oral Erbaş, Hülya Olmuş, 2005 "Deney Düzenleri ve İstatistik Analizleri" Gazi Kitabevi
 Birdal Şenoğlu, Şükrü Acıtaş, 2011 "İstatistiksel Deney Tasarımı Sabit Etkili Modeller" (2. Baskı) Nobel Kitabevi
 Ruth M. Mickey, Olive Jean Dunn ve Virginia A. Clark “Applied Statistics: Analysis of Variance and Regression” (3. Baskı) 2004, John Wiley, New York.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 4
2 İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 5
3 İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 5
4 İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 3
5 Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 0
6 İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 5
7 İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 5
8 İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 2
9 İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 3
10 Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 1
11 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 2
12 Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 3
13 Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 5
14 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
15 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
16 Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 5
17 İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 4
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5