Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Parametrik Olmayan İstatistik

Dersin Kodu : İSB302

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Parametrik ve Parametrik Olmayan İstatistiksel Yöntemler Arasındaki Farkı anlaması,
Hangi yöntemi kullanabileceğini bilmesi,
İşaret Testi, Wilcoxon İşaretlenmiş Sıra Sayıları Testini uygulayabilmesi,
Medyan Testi, Mann-Whitney U Testini uygulabilmesi,
Mood Testi, Moses Testini uygulayabilmesi,
Bağımlı İki Örneklem Testleri bilmesi
Bağımsız k Örneklem Testlerinden Kruskal-Wallis Testi ve Ki – Kare İstatistiğine Yaklaşımı bilmesi,
Friedman’ın S Testi ve Ki – Kare İstatistiğine Yaklaşımı bilmesi,
Uyum İyiliği Testlerini bilmesi,

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hipotezlerin test edilmesinde uygun testleri seçme ve parametrik olmayan testleri uygulama becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği : Temel kavramlar, parmetrik ve paranmetrik olmayan tesler arasındaki fark, tek örneklem testleri, bağımlı iki örneklem testleri, bağımsız iki örneklem testleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi Ek bina derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel Kavramlar Kaynak okuma Düz Anlatım, tartışma
2 Parametrik ve Parametrik Olmayan İstatistiksel Yöntemler Arasındaki Fark, Kaynak okuma Düz Anlatım, tartışma
3 Ölçme Düzeyleri Kaynak okuma Düz Anlatım, tartışma
4 Tek Örneklem Testleri: İşaret Testi, Wilcoxon İşaretlenmiş Sıra Sayıları Testi, Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
5 Bağımsız İki Örneklem Testleri: Medyan Testi, Mann-Whitney U Testi, Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
6 Bağımsız İki Örneklem Testleri: Mood Testi, Moses Testi, Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
7 Bağımlı İki Örneklem Testleri: İşaret Testi, Wilcoxon Sıralı İşaret Testi, Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
8 Arasınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 Bağımsızlık için Ki – kare Testleri Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
10 Bağımsız k Örneklem Testleri: Kruskal-Wallis Testi (H İstatistiği), Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
11 H İstatistiğinin örnekleme dağılımı ve Ki – Kare İstatistiğine Yaklaşımı, Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
12 Friedman’ın S Testi Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
13 S İstatistiğinin örnekleme dağılımı ve Ki – Kare İstatistiğine Yaklaşımı, Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
14 Uyum İyiliği Testleri, Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
15 İlişki Katsayıları: Sperman’ın Sıra Korelasyon Katsayısı, Kendal’ın Tau İlişki Katsayısı, Kaynak okuma Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma
16/17 Final Sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hamza Gamgam(1998), Parametrik Olmayan İstatistiksel Teknikler, İkinci Baskı, Gazi Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar  Sidney Siegel (Çeviren:Yurdal Topsever) (1977), Davranış Bilimlerinde Parametrik Olmayan İstatistikler, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
 W. J. Conover (1998). Practical Nonparametric Statistics, Wiley; 3rd edition.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 6 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 0
2 İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 5
3 İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 4
4 İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 0
5 Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 0
6 İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 0
7 İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 4
8 İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 0
9 İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 0
10 Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 3
11 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 5
12 Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 3
13 Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 4
14 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
15 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 5
16 Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 4
17 İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 0
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 3 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 122
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.88
Dersin AKTS Kredisi: 5