|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Nümerik Analiz |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB301 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Lineer denklem sistemlerinin çözümlerinin yapılabilmesi, Lineer Eşitliklerin Çözümünde Gauss Yok Etme ve Gauss-Jordan Yöntemlerini uygulayabilmesi, Lineer Eşitliklerin Çözümünde Gauss-Seidel Yöntemini uygulayabilmesi, Bir fonksiyonun kök/köklerinin bulunabilmesi, Yaklaşım ile ilgili teorik bilgi ve İnterpolasyon polinomunu bilmesi Sayısal integral hesaplayabilmeleri, Yapılan hesaplamalardaki hataların incelenmesi, En küçük kareler yöntemini uygulayabilmesi
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğrencilere çeşitli sayısal analiz yöntemlerini tanıtmak ve farklı alanlardaki matematiksel problemlerin sayısal analiz yöntemler ile çözümlerini yapmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Lineer ve lineer olmayan eşitliklerin çözüm yöntemleri (Newton yöntemi, İkiye bilme yöntemi, Kirişler yöntemi, Bairstow yöntemi), Gauss elemination, Gauss-Jourdam elemination, inverse and determinant of a matrix, Gauss-Siedel iteration, Power iteration, Interpolation and numerica iintegration methods. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Nümerik Analizin Anlamı ve Önemi, Sayı sistemleri ve hata hakkında genel bilgi |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
2 |
Lineer Olmayan Eşitliklerin Çözümünde İkiye bölme ve Newton Yöntemleri, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
3 |
Lineer Olmayan Eşitliklerin Çözümünde Kirişler ve Bairstow Yöntemleri, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
4 |
Lineer denklem sistemleri, matris tersi ve determinantı hakkında bilgi, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
5 |
Lineer Eşitliklerin Çözümünde Gauss Yok Etme ve Gauss-Jordan Yöntemleri, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
6 |
Matris Tersinin ve Determinantının Bulunmasında Gauss Yok Etme ve Gauss-Jordan Yöntemleri, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
7 |
Lineer Eşitliklerin Çözümünde Gauss-Seidel Yöntemi, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
8 |
Ara sınav ve problem çözümü |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
İnterpolasyon, Doğrusal İnterpolasyon, Lagrange İnterpolasyon, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
10 |
Bölünmüş Farklar İnterpolasyon, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
11 |
İleri Farklar İnterpolasyon, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
12 |
Geri Farklar İnterpolasyon, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
13 |
Sayısal İntegral Hesaplama Yöntemleri, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
14 |
Sayısal İntegral Hesaplama Yöntemlerinin Aralığa Uygulanması, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
15 |
En Küçük Kareler Yöntemi İle Eğri Uydurma, |
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Problem Çözme, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Behiç Çağal (1989), Sayısal Analiz, Seç Yayın Dağıtım, İstanbul.
Lee W. Johnson, R. Dean Riess (1982) Numerical Analysis, Addison-Wesley Publishing Company.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Richard L. Burden, J. Douglas Faires (2000). Numerical Analysis, Brooks Cole; 7th edition.
Anthony Ralston, Philip Rabinowitz (2001). A First Course in Numerical Analysis, Dover Publications; 2nd Rev edition.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
0 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
0 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
0 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
3 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
0 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
0 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
3 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
0 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
2 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
4 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
0 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
0 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
5 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
4 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
0 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
3 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
12 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|